Abonnementsartikel

Målet for 2013 var en afsætning på 18.000 traktorer. Rosende ord fra Fendt til den danske organisation.

Målet for Fendt sidste år var at sælge 18.000 nye traktorer. Det ville have været ny rekord, men det lykkedes dog lige knapt nok for Fendt.

Men det var ganske tæt på, da der blev afsat helt præcist 17.837 nye Fendt-traktorer - altså et flot antal, der kun var 163 styk fra målet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Efter åbningen af vores nye produktionsanlæg havde vi netop i 2013 for første gang sat os det mål at sælge 18.000 traktorer, og det mål har vi næsten nået, lyder det med en vis stolthed fra vicepræsident og forretningsfører for AGCO/Fendt, Peter-Josef Paffen, der tilføjer, at tallet er bemærkelsesværdige 22 procent højere end året forinden. Det pæne salg betyder også, at Fendt har øget sin markedsandel i Europa fra 7,7 til 9,4 procent.

Danmark fremhæves

I sin officielle udtalelse fremhæver vicepræsidenten enkelte lande, såsom at Fendt-salget næsten er eksploderet i Frankrig, hvor der blev afsat 3.586 styk.

- Fendts image er blevet mere markant i de senere år, siger Peter-Josef Paffen, hvorefter han forholdsvis usædvanligt fremhæver et mindre marked som det danske med meget rosende ord:

- I kraft af vores fremragende danske medarbejdere, som arbejder ud fra nære forhold til kunderne, har vi i Norden opbygget en markedsandel på 9,8 procent og etableret Fendt som et mærke for den professionelle landmand, siger vicepræsidenten.

De væsentligste markeder for Fendt er Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Italien, Østrig, Holland, Schweiz, Spanien, Belgien, Skandinavien og Central- og Østeuropa.