Abonnementsartikel

Tyskland er et lovende marked, når det gælder eksport af danske fødevarer, siger DI Fødevarer.

Mandag viste tal fra Danmarks Statistik, at fødevareklyngen stod for 86 procent af overskuddet på handelsbalancen i årets første otte måneder.

Det går med andre ord godt for eksporten, men det kan gå endnu bedre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I hvert fald fremhæver DI Fødevarer, at der er gode muligheder for at eksportere fødevarer til Tyskland.

- Væksten for dansk fødevarebranche skal vi i høj grad hente uden for landets grænser, og det er især et nærmarked som Tyskland, vi skal kigge på.

Det siger chefkonsulent for DI Fødevarer i Dansk Industri, Lise Walbom, der fremhæver, at tyskerne allerede kender de danske produkter.

- I Tyskland har de et grundlæggende kendskab til danske varer. De kender os for en høj grad af troværdighed og leveringssikkerhed. De ved, vi har rigtig god fødevaresikkerhed, og tyskerne har traditionelt en høj tillid til det danske kontrolsystem. Den høje tillid kan vi i højere grad udnytte, siger hun.

I 2012 stod fødevareklyngen for et handelsoverskud på 55 milliarder kroner ud af et samlet handelsoverskud på 79 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2012 aftog Tyskland 19 procent af fødevareklyngens eksport.