- Tilbage i 2007 blev vi certificeret efter den daværende standard. Det gav både os selv og vores kunder en række fordele. Og nu har vi fået bevis for, at vi lever op til den nye og mere omfattende standard, Best Practice.

Ordene kommer fra butikschef Morten Christensen, som er en af fem indehavere af Agrotek i Hobro. De øvrige er adm. direktør Jimmi Ravnborg, sælger Niels Vestergaard, sælger Ole Grøn og værkfører Peter Fogh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De har sammen med deres 20 medarbejdere gennemført de kurser og forandringer, som kræves for at leve op til Best Practice.

Dansk Maskinhandlerforening står bag den omfattende kvalitetscertificering som brancheorganisation - og målet er at give både kunder og forhandlere en række fordele. Når en maskinhandel går ind i Best Practice, skal dens medarbejdere igennem et længere forløb med både kurser og efterfølgende forandringer i virksomheden.

- I og med, at vi allerede havde været certificeret efter den første ordning, var mange ting på plads hos os. Men alligevel har vi lært meget nyt og foretaget en hel del ændringer, fortæller Morten Christensen.

Seks kursusmoduler

Der er i alt seks forskellige kursusmoduler i forløbet, som er rettet mod de forskellige dele af virksomhedens organisation.

- Vi har alle været med på mindst fire af modulerne. Det nytter ikke noget, at to kommer hjem fra kursus og rider på bølgen. Alle skal have samme motivation og engagement, fastslår Morten Christensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Blandt fordelene for kunderne hos Agrotek er, at de møder medarbejdere, som kender til virksomhedens procedurer. Best Practice har også betydet, at der er gennemført en såkaldt lean management proces i værkstedet, så alt overflødigt er væk.

- Det gør arbejdet på værkstedet mere effektivt, og det høster vores kunder også fordelen ved, konstaterer han.