Abonnementsartikel

Enden kan være nær for det danske økologimærke, hvis EU-kommissionen vil forbyde statslige kontrollerede mærker

Det røde Ø, der pryder økologiske varer i Danmark, kan snart være fortid. Netop nu gennemser EU-kommissionen reglerne for økologisk produktion, og kommissionen har meldt ud, at man juridisk ikke kan have et offentligt logo, der blot dækker over det samme som EU-reglerne. Det kan i værste fald betyde, at fordi den danske øko-mærkning er statskontrolleret, skal den erstattes af EU's grønne øko-blad.

Men det kan komme til at koste dansk økologi dyrt, hvis det røde Ø forsvinder, mener Økologichef hos Landbrug & Fødevarer Kirsten Lund Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det røde er et af de mest kendte mærker hos de danske forbrugere. Hele 98 procent af danskerne kender betydning af det røde Ø, og otte ud af ti har tillid til Ø-mærkningen, og det har det blandt andet, fordi det er statskontrolleret. Det vil være dybt tåbeligt at smide den succes ud, og i værste fald vil det påvirke forbrugernes vaner. De køber blandt andet ind efter Ø-mærket, fordi de har tillid til kontrollen, siger Kirsten Lund Jensen i en pressemeddelse.

Opbakning til EU

Landbrug & Fødevarer støtter op den økologiske EU mærkning, men mener ikke, det skal være på bekostning af det danske mærke. Organisationen vil meget gerne have styrket EU's økologimærke, men faktum er, at kun 48 procent af alle danskere genkender EU's grønne blad på deres varer.

Det er halvt så mange, som dem der kender det røde Ø, og derfor mener Landbrug & Fødevarer ikke det giver mening at lade det mindst kendte mærke erstatte det kendte.

Hun mener, at begge mærker fortsat kan pryde de danske varer, og dermed kan det røde Ø hjælpe EU's grønne blad med at blive mere kendt. I de lande hvor økologimærkningen varetages af private, kan begge mærker fortsat være på varerne.