Listen af danske særregler er rædselsfuld lang og dræbende for erhvervet, sagde Henrik Mortensen, formand for Danske Svineproducenter ved Videncenter for svineproduktions årsmøde i Herning.

Han har beregnet, hvor stor forskellen er til en tysk eller svensk kollega med en bedrift, der svarer til hans.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For min egen bedrift, som omfatter 730 søer med færdigfedning af 18.000 slagtesvin, salg af nogle 30 kgs grise og et markbrug på små 400 hektar, da medfører de ekstra byrder en forringelse af min indtjening med cirka 1,5 millioner kroner i forhold til en tilsvarende tysk eller svensk svineproducent. Og det er uden nogen former for investeringer i miljøteknologi, sagde han.

Han tilføjede, at det bliver endnu dyrere at producere, hvis han vil udvikle sin bedrift.

- For at få en miljøgodkendelse vil der helt sikkert løbe ekstra omkostninger på pr. produceret gris. Der skal betales for miljøteknologi, som jeg måske kan få 40 procent tilskud til. Det vil stadig reducere mit dækningsbidrag, og derfor er den slags ordninger - undskyld udtrykket - en fis i en hornlygte, sagde han og krævede i stedet, at de danske politikere skal fjerne de særbyrder, som han mener, er ved at kvæle dansk svineproduktion.

Udlændinge er også dygtige

Henrik Mortensen advarer samtidig mod, at man stiller sig tilfreds med, at den bedste tredjedel af de danske svineproducenter er helt i front.

- De bedste udenlandske producenter er altså fuldt på højde med de bedste resultater i Danmark. Derfor giver de deres hjemlige producenter massivt baghjul og tjener rigtig gode penge. Det er deres konkurrence, vi er oppe imod på lang sigt, gjorde han på årsmødet opmærksom på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor glæder han sig over, at der er kommet så meget fokus på at regulere på udledning og ikke på produktion.

- Det budskab har været landsforeningen Danske Svineproducenters politik i mere end 10 år. Mine forgængere høstede ikke megen ros for det synspunkt, men det er naturligvis det eneste holdbare på lang sigt, fastslog han.

På den baggrund opfordrede han Lindhart B. Nielsen til at give den fuld gas i forhold til at få lov til at køre med 1,7 DE i stedet for 1,4 DE.

- Hvis det betyder, at vore kollegaer i kvægbrugets skal justeres i forhold til 2,3, så er det naturligvis surt for dem, men så må de glæde sig over den lange tid, de har haft rabatten, sagde han.