"Så, nu har vi nået målet og omsat for over en milliard dollars på et år - endda fire år før, vi havde regnet med. Så kan vi vist godt tage den lidt med ro nogen tid".

Sådan kunne man have tænkt hos den franske gigant, Kuhn, da man i 2011 rundede en omsætning på 1,035 milliarder dollars. Målet var en rund milliard, som man havde håbet på at ramme i 2015. Men at nå den markante milepæl har blot skærpet ambitionerne, hvilket var meget tydeligt, da Kuhn forleden viste en bred vifte af Agritechnica-nyheder frem for pressen ved fabrikken i Saverne i Frankrig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I de senere år er det gået stærkt for Kuhn, den næsten 200 år gamle virksomhed, der først i begyndelsen af 00'erne for alvor begyndte at blive en global producent. I dag råder Kuhn over ni fabrikker, har en arbejdsstyrke på 4.400 mand, er til stede i over 100 lande og producerer op mod 60.000 landbrugsmaskiner om året, fordelt på et usædvanligt bredt program.

- Vores nye mål for 2020 er nu at nå en omsætning på 1,75 milliarder dollars. Det vil være en fordobling i forhold til 2010. Men vi vil først og fremmest være store i kraft af produkter af høj kvalitet, lød det fra Kuhns præsident, Michel Siebert, der fulgte op på det naturlige følgespørgsmål - hvordan man så gør det.

Udvikling og lange forhold

- Vi vil skabe værdi. Vi vil optimere kontakten til kunderne og overgå deres forventninger, lød det selvsikkert fra Michel Siebert, der også kom ind på vigtigheden af at give kunderne mere tryghed og bibringe dem en loyalitet overfor Kuhn som mærke - blandt andet ved at tilbyde næsten enhver tænkelig maskine, som landmanden kan få brug for, traktorer og mejetærskere undtaget, i hvert fald indtil videre.

Helt konkret er der de senere år foretaget store investeringer på Kuhns fabrikker verden over, ligesom man i Saverne har åbnet et nyt uddannelses- og træningscenter, Kuhn Center For Progress. Konkret er også, at producenten i år indtil videre har anvendt 40 millioner euro på research og udvikling - et beløb, der ventes øget til 55 millioner euro i 2020.

- Vi går ind for lange forhold. Vi vil gerne fastholde kunden og udbygge kontakten, sagde Michel Siebert, der ofte er blevet stillet spørgsmålet om, hvordan man kan være specialister, når man nu har et så bredt program af maskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

10 verdenspremierer

- Kuhn har tidligere været specialist i et enkelt segment. Nu har vi 10 produktfamilier, og vi er specialister inden for dem alle, sagde Michel Siebert, der også følte grund til at aflive et par rygter:

- Nej, vi har ikke planer om at gå ind i traktormarkedet, og nej, vi har ingen bekymring for at blive overtaget af et traktormærke, sagde han med overbevisning.

Præsidenten kom også ind på Kuhns intense forskning i eldrift, hvor man har flere projekter i gang og kan være klar til at sende noget på markedet om en lille håndfuld år. Kuhn arbejder også på en selvkørende sprøjte "sammen med en partner", som Michel Siebert udtrykte det.

- Vores mål er at komme med 10-15 nye produkter om året, sagde Michel Siebert,

 Foreløbig står giganten i al sin magt og vælde på dette års Agritechnica i november i Hannover med tilsammen 23 små og store nyheder, hvoraf 10 er regulære verdenspremierer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kuhn er verdens største producent af landbrugsredskaber.