Pumpetårnet på de nye Samson PG II markgyllevogne er helt nydesignet. Tårnet er bygget i ekstra stærkt højtryksstål, og alle hydraulikslanger er gemt væk inde i selve tårnet. Gylleslangen i tårnet er blevet 30 procent større, og sikre en hurtigere fyldning af vognen.

- Hydraulikslanger er også opgraderet fra ¾ tommer slanger til 1 tommer slanger, som giver en større kapacitet til fyldepumpen som skal have 100 liter pr. min, fortæller Søren Mejlstrup Jensen, teknisk produktchef hos Samson Agro. Der er to udskydelige dele på det nye pumpetårn på PG II-serien og kun to knækled, hvor PG-serien kører med tre knækled.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det gør det lettere at betjene pumpetårnet, at der kun er to knækled. Det første knækled kan bevæge sig mere end 100 grader, hvilket betyder at vi har et utrolig fleksibel og kompakt fyldetårn. Dette skyldes blandt andet en ny måde at føre gylleslangen på inde i selve tårnet. Det nye fyldetårn går desuden helt ned i seks meter dybde.

- Det er på den måde nu lettere at komme ned i gylletanke, som er overdækket, eller måske fortanke og andre steder med lidt plads.

Pumpetårnet rummer indbygget arbejdslys, som kunden kan vælge i enten LED eller Xenon versioner. Desuden sidder kameraet lige ved udskuddet, så det er let at placere pumpetårnet i spildbakken på gyllevognen.

- Den store grønne velkendte slange øverst på pumpetårnet er nu væk, fortæller Søren Mejlstrup Jensen og hentyder til returslangen til gylle ved fyldning af vognen.

En ny konstruktion gør det muligt at køre den 6? store returslange langs med fyldeslangen i tårnet. Dette gør også, at selvom der er kommet høje dæk på den nye gyllevogn, så kan totalhøjden stadig holdes under fire meter total.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Let fyldning med lastbil

Det er muligt at få monteret en tragtløsning, således gyllevognen kan fyldes direkte med lastbil.

- Lastbiler får let ved at fylde gyllevognen via en 10 tommer gummi fyldestuds bagerst på vognen, og for at undgå skum-problemer, så er tragten via et rør ført næsten helt til bunden i tanken, fortæller Søren Mejlstrup Jensen.

Hvis gyllevognen skal på vejen, så er der monteret tre skillerum i gyllevognen. Disse afhjælper skulpe-problemer, som kan fremkomme ved halve eller kvarte læs.

- Desuden er omrøringen blevet bedre på de nye gyllevogne, idet et langt rør i bunden sikrer omrøring i hele tanken, således at der ikke bundfældes i bagenden, heller ikke i PG35, som jo er en meget lang tank, forklarer Søren Mejlstrup Jensen.

Han fortæller ligeledes, at det er muligt at købe en sensor som ekstraudstyr, der aktiverer vognens rotorblink automatisk, når vognen er ved at være fuld.

Artiklen fortsætter efter annoncen

-Dette er en stor hjælp for lastbilchaufføren, da han ellers har svært ved at se, hvornår vognen er ved at være fuld. På den måde minimeres risikoen for overfyldning af vognen og spild ned af vognen og på marken, siger han.