Abonnementsartikel

Familien Kjærsgaard har i mere end 80 år handlet med maskiner til landbruget. I dag har S.D. Kjærsgaard bredt sig - både geografisk og over flere brancher.

Tre generationer har siden 1930 arbejdet med landbrugsmaskiner i familiefirmaet S.D. Kjærsgaard, som med afdelinger i Frejlev, Vrå og Hornslet i dag er en af de største maskinhandlere i Nord- og Østjylland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Direktør Palle Kjærsgaard er tredje generation i virksomheden.

- Det var min farfar, der etablerede firmaet. Han fik fem drengebørn, som alle arbejdede i forskellige afdelinger af S.D. Kjærsgaard, fortæller Palle Kjærsgaard.

Et par stykker fra den generation er nu gået på pension, men blandt andre hans far Ole Kjærsgaard er stadig i firmaet og kunne fejre 55 års jubilæum i april 2013, hvor han samtidig fyldte 70 år.

Palle Kjærsgaard kom selv til virksomheden i 1993 efter et job i banksektoren.

- Jeg har altid ønsket at komme ind i familiefirmaet. I begyndelsen kørte jeg rundt som sælger, fortæller Palle Kjærsgaard, der overtog direktørposten efter sin far ved et generationsskifte i 2003.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange mærker

S.D. Kjærsgaard har haft forhandling af flere forskellige mærker gennem tiden. Da Palle Kjærsgaard i 1993 begyndte at arbejde i firmaet, kom forhandlingen af Ford og Fiat til S.D. Kjærsgaard, og mærkerne, som i dag er kendt under det samlede navn New Holland, er fortsat forretningens flagskib.

Inden da havde virksomheden haft Bukh siden 1960, indtil Bukh stoppede i 1967. Da blev mærket afløst af IH-forhandling i en kort periode, indtil Massey Ferguson kom til forretningen i 1970.

S.D. Kjærsgaard valgte at skifte i 1993, fordi man ønskede mærker, der går godt i spænd med firmaets eget værdigrundlag.

- For os var og er det vigtigt, at vores værdigrundlag er det samme som leverandørernes. Næsten alle brands, vi kører i dag, er firmaer, som har en familieejet ledelse ligesom os, siger Palle Kjærsgaard.

I 2006 fik virksomheden forhandlingen af Case IH i Nordjylland, og i 2008 åbnede S.D. Kjærsgaard en ny afdeling med Case IH i Hornslet i Østjylland, som i dag også er hovedkvarter for Case Construction-aktiviteterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fingre i flere brancher

I dag forhandler virksomheden New Holland og Case - både til landbruget og entreprenørbranchen. Desuden forhandles Väderstad og Belos Kärcher.

Mærkerne leveres både til det offentlige (park, vej og kommunal), entreprenører og landbrug.

- I det offentlige er der ikke de store udsving - der skal altid klippes græs og ryddes sne. Hos entreprenørerne oplevede vi et stort dyk i 2008, da krisen ramte. Og hos landbruget så vi et lille knæk, men landmænd giver ikke op uden kamp. Selvfølgelig var landmændene pressede, men de ville stadig dyrke jorden, siger Palle Kjærsgaard og roser landmændene for deres evne til at kæmpe.

Selv har han en meget proaktiv indstilling til krisen.

- Selv om der er krise, skal man stadig fokusere på at vokse og udvikle sig som virksomhed. Hvis man ikke vokser, men bare bliver stående, er man efter min mening i gang med en kontrolleret nedlukning, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På nuværende tidspunkt ser det da også godt ud hos S.D. Kjærsgaard, som ligger med 25 procent højere salg i år sammenlignet med sidste år.

Vil vokse

Virksomheden har helt bestemte målsætninger for, hvad den vil opnå for at kunne vokse og udvikle sig. En af metoderne er at investere i IT-løsninger.

Derudover gør man meget ud af at sørge for, at medarbejdere hele tiden er med på den sidste nye viden ved at lade dem efteruddanne sig og prøve andre ting.

Nogle af medarbejderne er blandt andet ude som gæsteundervisere både på Agri College Aalborg, AMU-centrene og landbrugsskolen Lundbæk.

S.D. Kjærsgaard inviterer hvert år et hold agro-økonomer fra Lundbæk ud for at se virksomheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en rigtig god måde for dem at se, hvad det er, vi kan tilbyde. Og der kan jo også være fremtidige kunder i flokken, siger Palle Kjærsgaard med et smil.

Til bal med kunden

For Palle Kjærsgaard betyder det rigtig meget, at kunderne får en god service. Et af de store fremtidige mål for virksomheden er at have servicefolk fordelt over hele Danmark.

- Vi vil gerne have montører og servicefolk bosat i forskellige områder i hele landet. Vores kunder skal kunne få god service af den samme person hver gang. Mit ønske er, at hvis mine ansatte går til bal om lørdagen, går de til bal med kunden. Vi vil gerne være en virksomhed, folk kan få relationer til, og hvor ledelsen ikke sidder usynlig på toppen, siger Palle Kjærsgaard.

Han mener, at det er vigtigt at have styr på den gode service, så kunderne har lyst til at komme igen og igen.

- Hvis jeg - rent hypotetisk - skulle bygge en ny maskinhal i dag, ville jeg sørge for, at indgangen lå i værkstedet, så man måtte gå igennem det for at komme ind i salgsafdelingen, siger han og hentyder hermed til, at det er vigtigt, at folk kan mærke, at det, der betyder noget for firmaet, er service og maskiner.