Lastbilen med gylletraileren bremser foran gylletanken og svinger fyldekranen ned i tanken, hvorefter fyldning af tanken starter. Når traileren er fyldt, lægges fyldekranen tilbage på gylletraileren, og lastbilen suser af sted med endnu et læs gylle til en gyllevogn i marken.

Denne proces ved gylletanken vil Harsø Maskiner A/S gerne have ned på to minutter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med vores nye Harsø-friløbspumpe er læssetiden helt nede på to et halv minut, men de sidste 30 sekunder må gerne forsvinde, så vi kan læsse gylletraileren på kun to minutter, fortæller Flemming Højvang, Harsø Maskiner.

- Baggrunden for ønsket om at komme ned på to minutter er, at vi gerne vil have en mere effektiv og miljørigtig gylletransport, for selvom det skal gå hurtigere, så skal der også spares brændstof, forklarer Flemming Højvang.

Ommøblering i biogas

Flemming Højvang ser flere muligheder for at optimere effektiviteten på gylletraileren.

- Blandt andet i biogas-sammenhænge er der store besparelser at hente i form af mindre brændstofforbrug.

Mange gylletrailere, der kører biogasgylle, er såkaldte vakuum-biler uden kranpumpe, som bruger vakuumpumper til at suge biogas-gylle igennem tragt-løsninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Tragtsystemerne er placeret ved landmændenes fortanke. Det tager over dobbelt så lang tid at fylde gylletraileren med en vakuumpumpe, fortæller Flemming Højvang og sætter samtidigt spørgsmålstegn ved, om det er nødvendigt med en tragt-løsning:

- Kunne man forstille sig, at man suger gyllen direkte op fra fortanken igennem et hul, som naturligvis laves forsvarligt, således at man ikke kommer galt afsted, spørger Flemming Højvang og tilføjer, at der i området faktisk er en landmand, der allerede praktisere dette.

- Mange biogasanlæg skyder op rundt omkring i landet, og derfor er det måske nu, der skal ommøbleres i opbygningen af biogasanlæggene. Det vil gøre vakuumpumpningen overflødig, hvis landmænd og biogasselskaber lavede læsse- og aflæssehuller i stedet for tragter.

- Det er klart, at man ikke helt kan undgå at skal suge med vakuum alle steder, og vi har også en løsning kørende hos Martin Børsting Maskinstation, som bruger en vakuumpumpe til at suge for, indtil Harsø-friløbspumpen har fat i gyllen, hvorefter vakuumpumpen slukkes, understreger Flemming Højvang.

- Hvis et biogasselskab eksempelvis har syv gylletrailere, vil de i mange tilfælde kunne spare den ene gylletrailer udelukkende ved, at der læsses mere effektivt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den korteste vej

Det er også vigtigt, at gylletraileren laves, så der kan løbe mest muligt gylle igennem på kortest tid.

- Eksempelvis skal der ikke være skarpe bøjninger og knæk på rørføringen fra kranpumpen til tanken på traileren, da det svarer til et seks meter langt rør, og det giver flere sekunders langsommere læssetid, forklarer Flemming Højvang.

- Desuden er det heller ikke helt lige meget, om rørføringen laves af otte eller ti tommer rør. At gå fra otte til ti tommer rørsystem halverer tryktabet, fortæller Flemming Højvang og hentyder til, at der arbejdes med et flow på 300 liter i sekundet.

- Få sekunder at hente her og der lyder ikke af meget, men i det store hele betyder det rigtigt meget. Besparelsen i tid og brændstof er stor - set over et helt år. Det er i hvert fald vigtigt at understrege, at vi kan komme ned på to minutters læssetid uden at øge brændstofforbruget ? men derimod reducere det ved at lave rørføringen mere enkel.

Hensigtsmæssigt placeret gylletanke

Når der skal bygges nye gylletanke, mener Flemming Højvang også, at der kan hentes dyrebar tid ved at lave en mere hensigtsmæssig placering af gylletanke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mon det vil være bedre at placere 3.000 liters gylletanke to steder frem for én stor 6.000 liters gylletank ved gården. Så kan vinteren bruges på gylletransport mellem tankene, og om foråret når gyllen udbringes, skal tiden ikke bruges på landvejene med flytning af gylle over større distancer, da gylletanken ligger i marken, foreslår Flemming Højvang, som dog er klar over, at der skal tages hensyn til mange forhold, når man skal placere en gylletank, ligesom det kræver, at markerne ligger fornuftigt til det.