Abonnementsartikel

I kabinen får føreren bedre plads og et bedre udsyn og en ny bom, der er monteret lavt i chassiset, giver topmodellen Claas 9055 en løftekapacitet på 5,5 ton.

Claas er på banen med to nye serie af teleskoplæssere. Den største serie med modellerne 9055, 7055 og 7044 bliver klar til levering i løbet af efteråret, mens de tre modeller i den mindre serie først kommer på markedet i løbet af foråret 2014.

Modellerne 9075 og 7055 kommer med en firecylindret Deutz motor på 4,1 liter og 156 hestekræfter. 7044 samt modellerne 7035, 7030 og 6030 fra den mindre serie kommer alle med en Deutz motorer på 3,6 liter og en effekt på 122 hestekræfter. Begge motorer overholder Tier 4i emissionskravet. Samtlige modeller kan leveres med en 40 km/t transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny og større kabine

Med den store og buede forrude ligner kabinen på de nye læssemaskiner det, som vi kender på den nuværende model. Men indvendigt er kabinen vokset med fem procent, og alene bredden er øget med ni procent.

Begge serier har fået et nydesignet instrumentpanel og et nyt joystick. I de store modeller er joysticket monteret i sædets højre armlæn, mens den i de mindre modeller sidder i højre sidekonsol.

Det nye joystick indeholder ikke mindre end13 forskellige funktioner.

Som noget nyt kan der med joysticket vælges mellem forskellige køreområder, hvor hastigheden er begrænset til enten syv km/t, 15 km/t eller 40 km/t til vejkørsel.

- På den nye kabine er beskyttelsen mod nedfaldne emner monteret på indersiden af ruden. Det betyder, at den store forrude, der først slutter oppe i taget, er lettere at rengøre på ydersiden, siger produktchef Holger Jürgens og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har endnu ikke en officiel måling af støjniveauet i kabinen, men jeg kan love, at det er markant lavere end på de nuværende modeller.

Hydrostatisk transmission

Claas fortsætter med Varipower Plus transmissionen i de nye læssemaskiner. Det er en hydraulisk transmission, hvor en ekstra hydraulikmotor giver ekstra power ved høje hastigheder.

På de nye maskiner bliver den ekstra pumpe variabel. Derved kan motoromdrejningerne sænkes fra godt 2.000 o/min til cirka 1.800 o/min, når der køres transport med 40 km/t.

- Systemet kaldes Smart Roading, og er med til at sænke både brændstofforbruget og støjniveauet fra maskinen, siger produktchefen. 

Lav bom

De seks nye Claas læssemaskiner er bygget over et nyt chassis, hvor bommen er placeret meget lavt. Det giver maskinen et lavt tyngdepunkt og uhindret udsyn fra kabinen, når bommen er sænket. Bommen er ligeledes forstærket for at kunne håndtere de nye maskiners større løftekapacitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at øge komforten er ikke blot bommen, men også redskabet affjedret.

Ud over at returnere bommen manuelt kan føreren vælge imellem forskellige modes, som matcher de arbejdsfunktioner, som maskinen udfører. Eksempelvis kan der vælges mellem vertikalløft, stable-mode, og skovl-mode. Systemet kaldes Smart Handling og omfatter også et system, hvor sænkehastigheden automatisk tilpasses belastningen på teleskoparmen.

Scorpion har Claas udviklet i et samarbejde med Kramer. Læsserne produceres hos Kramer på fabrikken i Baden-Württemberg, som ligger i den sydvestlige del af Tyskland.