Abonnementsartikel

Sidste år lå Arla fem procent bedre i afregningspris end en række andre mejerier, som selskabet sammenligner sig med i en nyt indeks.

Arla nåede sit mælkepris-mål i 2012, konstaterer koncernen, som har udarbejdet et værktøj, der skal måle Arlas mælkepris med den pris, en række andre, europæiske mejerier og markeder udbetaler.

Arlas bestyrelse har besluttet, at Arla-prisen skal være mellem tre og fem procent bedre end den såkaldte Peer-gruppe målt over et tre-årigs løbende gennemsnit.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Peer-mejerierne

- For kalenderåret 2012 ligger Arla på indeks 105,6, det vil sige fem procent bedre end sammenligningsgruppen, Før treårsperioden 2010-2012 er indekstallet 104,8, siger viceadministrerende direktør Povl Krogsgaard.

Peer-gruppen består af mejerier, som ligner Arla i størrelse og sortiment eller som opererer på markeder, hvor Arla er store. Selskaberne i Peer-gruppen er Royal Friesland-Campina, Holland, Deutsches Milchkontor (DMK), Tyskland, Tyskland - dog undtaget DMK og Arla Tyskland - og Dairy Crest, Storbritannien.

- For overhovedet at være relevante og brugbare i en Peer Group har vi fokuseret på selskaber, som ligner os: Andelsselskaber på vores størrelse, som agerer på nogle af de samme markeder som os. Derudover er det naturligvis en forudsætning, at selskabet har offentligt tilgængelige oplysninger, siger Poul Krogsgaard.

Kig på Friesland-Campina

I en pressemeddelelse konstaterer han, at Arla ikke klarer sig så godt som Friesland-Campina. - Men det ændrer ikke på vores mål fortsat er, at Arla skal kunne levere mindst lige så god en samlet udbetaling til ejerne som Friesland-Campina, siger Poul Krogsgaard.

Der bliver målt på mejeri-selskabernes udbetalinger to gange om året.