Abonnementsartikel

Transportafgiften er droppet, men et samråd om afgiften blev hverken droppet eller kedeligt. Skatteministeren vil ikke afvise en afgift på et senere tidspunkt.

Nogle vil måske mene, et folketings-samråd om de nu droppede transportafgifter ville være overflødigt, når skatteminister Holger K. Nielsen (SF) og regeringen aflyste afgiften et halvt døgns tid inden samrådet torsdag, men samrådet blev hverken aflyst eller kedeligt.

Tværtimod var der hån fra både Venstre-folketingsmedlemmer og fra SF-ministeren, som bestemt ikke veg tilbage fra at svare skarpt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kræver ikke en raketvidenskabsmand at forudse, at det (aflysningen af transportafgiften, red.) skyldes det samråd, vi har i dag, lød det indledningsvist fra Torsten Schack Pedersen (V). 

Årsdags-magi

Partifællen Kristian Pihl Lorentzen fulgte op:

- Der er en overordnet magi i det her, for stort set på årsdagen for betalingsringens aflysning i hovedstaden, er det nu betalingsringen i provinsen, der bliver trukket tilbage. Kan vi have tillid til, at de her kørselsafgifter er skrinlagt, eller lurer de stadig lidt i horisonten. Det er meget vigtigt at få afdækket, så virksomheder og vognmænd kan have tillid til at der ikke pludselig kommer sådan en ekstra byrde oven i, sagde Kristian Pihl Lorentzen.

Holger K.: Lars Løkkes projekt

Det fik tændt skatteminister Holger K. Nielsen.

- Det er lidt patetisk at høre Venstre-folkene diskutere det her. Sandheden er, at det var den daværende regering, der besluttede afgiften. Det var Lars Løkke Rasmussens projekt, og man kan finde masser af udtalelser, hvor han skamroser det her. Det var Venstres projekt, sagde Holger K. Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg forstår godt glæden (fra Venstre, red.), men kan ikke tage det helt alvorligt, når Venstre blæser sig op på en sag, der er Venstres eget forslag, sagde Holger K. Nielsen, som ikke mente, at Venstre-folkene var så glade for den skrottede afgift, som de ellers gav udtryk for.

- Når man hører på tonefaldet, er de ikke helt så glade, som de giver udtryk for. Jeg tror, de er ret ærgerlige over, at vi aflyser det. De samrådsspørgsmål, de har forberedt i ugevis, er der ikke basis for at stille længere, og så stiller man det som ”hvis-spørgsmål”. Ja - hvis og hvis og hvis. Men vi gennemfører ikke det her, så det giver ingen mening, hvilken betydning det har haft, hvis vognmænd skulle have haft udgifter. Men det er da ærgerligt, at Kristian Pihl har spildt sin tid og at han ikke kan rejse rundt i landet og tordne mod regeringen om den politik, hans egen regering indførte, sagde Holger K. Nielsen.

Teknologien bremser

Tilbage ved substansen sagde Holger K. Nielsen, at roadpricing er fremtiden, men at den rigtige, teknologiske metode mangler.

- Kommer der bedre teknologiske muligheder, vil man være ubegavet og argumentresistent, hvis man på forhånd siger at det vil man ikke høre på. Så tosset er end ikke Venstre-folk.

- Afgifter bliver indført i andre lande, og den teknologiske udvikling går hurtigt, men vi må se på de erfaringer, der må være og de teknologiske nybrud, der kommer. Sund fornuft at afvente erfaringerne, der måtte komme, sagde Holger K. Nielsen, som ikke kunne svare på, hvor mange arbejdspladser en eventuel afgift vil koste.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er rimeligt komplekst, sagde ministeren. 

Forureneren betaler stadig

Enhedslistens Henning Hyllested fastslog, at hvis en transportafgift skulle være på et niveau, så den svarer til de udgifter, der er ved lastbiltransport, skulle den være på om mod fire kroner pr. kilometer, mens partifællen Per Clausen spurgte Holger K. Nielsen, om den nu droppede kørselsafgift er udtryk for et brud med princippet om, at forureneren skal betale.

- Nej, svarede skatteministeren.