Fødevarevirksomheder og landbrugserhvervet har stået i kø for at punktere det forslag om en transportafgift, som regeringen planlægger, og nu kan der være en åbning på vej, så i hvert fald dele af Danmark slipper billigere. Det skriver Foodculture.dk.
Socialdemokraternes skatteordfører Thomas Jensen lover, at transportafgiften vil tage hensyn til udkantsdanmark.
- Transportafgiften bliver en differentieret afgift. Det vil sige, at det vil koste mere at køre i områder som København, hvor der er megen trængsel på vejene, og mindre at køre i de områder i Jylland, hvor der er langt mindre trængsel på vejene, siger Thomas Jensen til Foodculture.dk.
1100 arbejdspladser på spil
Ifølge Landbrug & Fødevarer vil en transportafgift koste 1100 arbejdspladser og én milliard kroner i tabte eksportkroner.
Den radikale trafikordfører Andreas Steenberg siger, at kritikken af transportafgiften gør indtryk på ham.
- Regeringen er ikke færdig med at regne. Alle afgifter er i spil, og vi ser nøje på, hvordan vi kan skrue transportafgiften sammen, så den gør mindst mulig ondt på landdistrikterne, siger Andreas Steenberg.
Gade: Afgiften er gift
Søren Gade, der er direktør for Landbrug & Fødevarer er ikke tilfreds med en afgift, som blot tager hensyn til dele af Danmark. Han kalder afgiften for "gift" og vil have den langtidsparkeret.