DLG satser massivt på vitaminer og mineraler, og som et led i en større vækstplan vil DLG fordoble aktiviteterne på området inden for de næste tre til fem år.

Brandet Vilofoss, som blev lanceret sidste år, har netop opkøbt den franske virksomhed Echarm, som som har en årlig produktionskapacitet på 8.000 ton og en omsætning i 2012 på 46 millioner kroner. Fabrikken har 18 ansatte.producerer og sælger kvægmineraler og forskellige supplementsprodukter. Virksomheden ligger i Normandiet, hvilket er det mest kvægintensive landbrugsområde i Frankrig, og virksomheden vil indgå i virksomheden Calcialiments aktiviteter og dermed i den samlede Vilofoss-gruppe. Med købet af Echarm er Vilofoss-gruppen dermed kommet op på 14 fabrikker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det nye brand Vilofoss har allerede i 2012 nået en omsætning på 2,7 milliarder kroner og en indtjening på 80 millioner kroner før skat.

- Vores omsætning i Vilofoss-gruppen er steget fra 2,3 milliarder kr. i 2011 til 2,7 milliarder kr. i 2012, og vi har derfor grund til at tro på, at vi kan blive top-tre spiller på vitamin- og mineralmarkedet i Europa. Når man først har et gennembrud på et marked, så akkumulerer det interesse fra andre, der gerne vil gøre forretning, og det styrker igen mulighederne for vækst, siger koncernchef i DLG Kristian Hundebøll.

- Vores ønske er at realisere ambitionen ved fortsat høj faglighed og kvalitet, yderligere vækst på det tyske, franske og polske marked og en bredere koncerntankegang. Hertil kommer, at DLG ønsker at udnytte synergien i Vilofoss’ nu 14 fabrikker, der opererer under brands som: Vitfoss og Stormøllen i Danmark, Fodermix i Sverige, Calcialiment i Frankrig og Deutsche Vilomix i Tyskland, Vilofoss i Rusland og Polen og nu fra 1. februar også Echarm i Frankrig, siger han.

 Vilofoss-gruppen har opnået et samlet produktionsvolumen på 260,000 tons, og det var da også især mulighederne for stordriftsfordele, som havde betydning for satsningen på Vilofoss. Vilofoss-gruppens samlede størrelse gør ifølge DLG-ledelsen, at man kan optimere fabrikkerne generelt og dermed reducere produktions- og logistikomkostningerne.

- Vi er allerede ret gode til at udnytte synergier på tværs af landene, men vi skal blive endnu bedre - både i produktudviklingen og i salget af de enkelte fabrikkers og salgskontorers mærkevarer. Som det er nu, har Vilofoss-gruppen 12 til 14 procent af markedsandelen i Europa, og det tal skulle gerne komme op på 20 procent. Men for at nå de samlede vækstmål, er det nødvendigt også at vinde nye markeder. Konkret kigger vi på opkøbsmuligheder i England og Kina, siger koncernchef Kristian Hundebøll.