På trods af finanskrisen er kurven for den økologiske omsætning fortsat stigende. I 2012 voksede salget med cirka tre procent, vurderer Økologisk Landsforening på baggrund af tilbagemeldinger fra dagligvarehandlen. Den økologiske omsætning er dermed vokset med 21 procent i løbet af kriseårene.

- Danskerne er under finanskrisen blevet bevidste om, hvad de får for pengene. Og Ø-mærket har bidt sig fast som en garanti for rene fødevarer, dyrevelfærd og miljøvenlig produktion. Samtidig vil stadig flere danskere gerne vide, hvor fødevarerne kommer fra, og hvad de indeholder, siger markedschef i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som opvejning for et lille fald i salget af de traditionelt mest populære øko-produkter som mælk, kartofler og gulerødder i det seneste år, er blandt andet kød, mel og morgenmadsprodukter samtidig gået frem. Tendensen for tiden er, at flere og flere gør deres økologiske indkøb i discountbutikkerne, som ifølge Økologisk Landsforenings analyser er på vej mod en markedsandel på 40 procent af dagligvarehandlens samlede omsætning af økologiske fødevarer.

Det genkender man hos Dansk Supermarked og discountbutikken Netto.

- Vi oplevede en lille vækst i salget af økologi på tværs af alle butikkerne i 2012. Men mest markant var væksten i Netto, hvor salget af økologi steg med otte procent, siger pressechef hos Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand.