Regeringen har umiddelbart ikke en vindersag med de bebudede transportafgifter. Foruden industrien og de virksomheder, der benytter sig af lastvognstransport over store afstande, bakker over halvdelen af danskerne heller ikke op om afgiften. Det viser en rundspørge, som Altinget.dk har foretaget.

2,8 milliarder kroner

Et repræsentativt udsnit af danskerne blev spurgt, hvad de mente om en afgift, der skulle indbringe 2,8 milliarder kroner årligt, hvoraf nogle penge skal bruges til kollektiv trafik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Svarpersonerne blev også gjort opmærksom på, at nogle kritikere mener, afgiften vil koste arbejdspladser.

32 procent er for

52 procent af svarpersonerne var imod, 32 procent bakker transportafgiften op mens 16 procent ikke havde en holdning til det. Ifølge Altinget.dk er vælgerne i blå blok kritiske over for afgiften, rød blok er positive, mens socialdemokraterne er delt i deres holdning til spørgsmålet.

Ifølge valgforsker ved Aalborg Universitet, Jørgen Goul Andersen, afspejler det, at danskerne prioriterer miljøet lavere i disse år.

- Danskernes villighed til at acceptere miljøtiltag, der kan skade virksomhedernes konkurrenceevne, er på det laveste niveau, siden vi begyndte at måle på det i begyndelsen af 80’erne, siger professor Jørgen Goul Andersen.

Miljø og økonomi

Han fortæller, at normalt hænger miljøbevidsthed sammen med den økonomiske situation, så man i gode økonomiske tider er mere miljøbevidst. Der er dog ikke en entydig sammenhæng, siger Jørgen Goul Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Eksempelvis steg miljøbevidstheden meget op gennem 80’erne, selvom økonomien ikke buldrede derudaf, siger Jørgen Goul Andersen til Altinget.dk.

Landbrug & Fødevarer har regnet sig frem til, at det vil koste 1.100 job i landbrugs- og fødevareerhvervet, hvis der kommer en afgift på landsbilkørsel.