Abonnementsartikel

Der har været brand i vognen på Jejsing Maskinstations velkendte majssnitter. Den bygges nu op igen " denne gang med en 400 hestes motor.

Jette og Johnny Sørensen fra Jejsing Maskinstation var på ferie, da de modtog beskeden. Der var brand i motoren på den vogn, der er bygget sammen med deres selvkørende finsnitter. Den vogn, som maskinstationsejer Johnny Sørensen har brugt år på at udvikle og bygge.

Medarbejderne ville egentlig vente med at fortælle dem det, til de kom hjem fra ferie, men majssnitteren er kendt, og da nyheden blandt andet var i radioen, vurderede de, at de hellere måtte sige det med det samme. Selv på Facebook har interesserede fra blandt andet Sjælland kommenteret, at det er en skam, at den er brændt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Siden først i 2000 har Johnny Sørensen udviklet og finpudset idéen, der i dag er blevet til den selvkørende majssnitter, som har den fordel, at der kan læsses af, mens der snittes. Bagakslen er pillet af på snitteren, der er bygget sammen med en stor frakørselsvogn som én samlet enhed. - Vi ved ikke præcist, hvad der skete, men det begyndte at ryge fra motorrummet, og der blev tømt en pulverslukker på den. Det var ikke nok. Al hydraulik og el er væk. Motoren er jo vognens hjerte, og når den er i udu, er der ikke noget, der virker, siger Johnny Sørensen.

Han var færdig med majshøsten omkring den 1. november 2012, da en kollega fra hans ERFA-gruppe ringede og spurgte, om de kunne køre til Brande og hjælpe ham. Det var sidste gang, maskinen var i funktion.

Skal bygges op med 400 hestes motor

Maskinen har hydraulisk træk på begge aksler.

Da snitteren alligevel skal bygges op igen, vil Johnny Sørensen benytte sig af muligheden og forsyne den med en 400-hestes-motor mod de nuværende 200. - For at bruge hjultrækket optimalt skal den bruge 400 hestekræfter, så motoren får lidt lettere ved det. Alt skal skilles ad alligevel, så arbejdsmæssigt gør det ingen forskel, om vi skal sætte en 400 hestes motor i, siger Johnny Sørensen. I de sidste to år har Johnny Sørensen kørt med maskinen konstant, og det har bevirket, at han har kunnet spare en mand. Det er da også både mandskab og traktortimer, som kan spares, der udgør fordelene ved snitteren. Transporthøjden er fire meter, men når der skal aflæsses, kan ladet hæves til 4,5 meter, så lasten kan læsses direkte over i en lastbil.

- Det betyder sparede transportomkostninger og også mindre kørsel på markerne, siger Johnny Sørensen.