Abonnementsartikel
Fødevareproducenter må nu skrive, hvis deres produkter indeholder stoffer, der gavner sundheden. Men økologerne tøver med at bruge muligheden.
Økologien har sin pris - ofte en højere pris end konventionelt fremstillede fødevarer - men der følger ikke anprisninger med i prisen.
Selv om nye EU-regler fra midten af december udstyrede fødevareproducenter med en liste med 222 stoffer, som de måtte anprise deres varer med, fordi stofferne gavner sundheden, så vil nogle økologer lade deres produkter tale for sig selv.
De har principiel modstand mod anprisningerne, skriver Økologi & Erhverv.
- Det er bekymrende at markedsføre fødevarer på den måde. Når man vurderer sundheden, kan man ikke nøjes med at se på den enkelte bestanddel. I stedet skal man se på helheden, både i produktet og i hele det måltid, som produktet indgår i. Ellers bliver det vildledning af forbrugerne, siger Fie Graugaard, som er medejer af Hanegal.
Økologi kan stå alene
Det sønderjyske mejeri Naturmælk skal heller ikke til at skrive anprisninger på emballagen.
- Der er ikke behov for øget mærkning, når man laver lødige økologiske produkter, som udmærket kan stå alene, siger markedsførings-ansvarlig Nelly Riggelsen fra Naturmælk.
Hun konstaterer, at det røde Ø og hele det brand, der ligger bag, er stærkt i sig selv.
Mærkning med måde
Pølse- og pålægsproducenten Aalbæk Specialiteter overvejer stadig, om der skal hentes inspiration i EU-listen. -Man skal tænke sig godt om og passe på ikke at tale tingene op til mere, end de er, siger Henry Franzen, der er salgsdirektør i Aalbæk Specialiteter.