Tirsdag skal Mejeriforeningen afgøre, om Arla skal have ejerskabet til deet danske superbrand Lurpak. Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM) er ikke som sådan en part i sagen, men foreningen har alligevel en holdning til, hvem der skal eje navnet: Mejeriforeningen, som nu, eller det altdominerende medlemsmejeri Arla.

LDM anerkender, at Arla har været en motor i udviklingen af Lurpak, men alligevel skal Arla ikke have ejerskabet over mærket, skriver foreningen i dens nyhedsbrev.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et dansk mærke

-LDM vil gerne have sikkerhed for, at Lurpak forbliver et dansk mærke, selv om Arla Foods er en international virksomhed, og det sikres bedst ved, at ejerskabet forbliver i Mejeriforeningen. Så bør der kunne findes en model, hvorved Arla Foods kan udvikle mærket. Skulle det føre til, at de mindre, danske mejerier også profiterer lidt ekstra, så vil det være meget lettere at leve med, end at Arla Foods gennem de seneste to år har udbetalt omkring en halv milliard kroner i overpris til svenske mælkeproducenter i forhold til afregningsprisen til danske producenter, skriver Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter.

Fortsat produktion på licens

Foruden Arla producerer også Thise Mejeri, Bornholms Mejrup og Nørup Mejeri Lurpak-smør, og det kan de fortsætte med, selv om Arla overtager mærket. Det vil så ske på licens.