Danske forbrugere efterspørger fødevarer af høj kvalitet der er dyrket tæt på, hvor de bor. Men sådanne varer er svære at finde på supermarkedernes hylder, fordi detailkæderne fravælger dem.

Derfor vælger flere landmænd at gå sammen om at sælge deres produkter i lokalområdet. Nye netværk skal hjælpe dem på vej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ved at danskerne i stigende grad efterspørger unikke fødevarer der er produceret i deres lokalområde og at landmændene også gerne vil afsætte lokalt. Men det er ofte svært for dem at kunne leve op til de krav de etablerede supermarkedskæder stiller, derfor må de finde andre afsætningsmuligheder, forklarer Gustaf Bock, chefkonsulent i Videncentret for Landbrug.

Sammen om rådgivning

For at hjælpe de små fødevareproducenter med at finde alternative måder at få deres produkter ud til forbrugerne på, er Videncentret for Landbrug og fem rådgivningsvirksomheder inden for Dansk Landbrugsrådgivning nu gået sammen i et nyt projekt. Formålet er at etablere en række lokale mikronetværk bestående af tre til seks små fødevareproducenter der gerne vil afsætte lokalt producerede kvalitetsfødevarer.

- Mange landmænd søger en mulighed for at sælge deres produkter af høj kvalitet, hvor deres identitet som naturforvalter går hånd i hånd med miljø og dyrvelfærd som samfundet efterspørger på nogle områder. Ved at gå sammen med andre lokale landmænd med lignende ønsker står de stærkere i forhold til afsætning. De kan eksempelvis gå sammen om at udbygge sortimentet i lokale gårdbutikker eller levere ind til gourmet-restauranter i nærheden, forklarer Gustaf Bock.

Mulighed for øget salg

Ifølge ham eksisterer der mellem 3.000 og 4.000 små fødevareproducenter i Danmark. Flere af disse kunne godt løfte deres salg ved at gå sammen i netværk til glæde for forbrugerne.

Men flere steder i landet bliver der slet ikke arbejdet med at få udviklet og solgt de lokale kvalitetsprodukter via alternative kanaler. Det skal det nye samarbejde ændre på.