Abonnementsartikel
Arlas fusion med Milch-Union Hocheifel har givet nye andelshavere og nye kunder.
Arlas andelshavere har taget et skridt ind i helt nye markeder og nye produkter efter fusionen med det sydvesttyske mejeri Milch-Union Hocheifel (MUH).
Selskabets mejeri ligger i Pronsfeld i Tyskland, og det er Arlas absolut største anlæg. Samtidig betyder fusionen med MUH, at Arla nu har andelshavere i både Belgien og Luxembourg - foruden Tyskland - og der er kommet en masse nye produkter på hylderne.
1,3 milliarder kilo årligt
Mejeriet i Pronsfeld forarbejder cirka 1,3 milliarder kilo mælk årligt, og en del af det går til katte-kunder.
En niche er nemlig laktosefri mælk tilsat vitaminer.
Men også franske forbrugere får mælk fra Arla-mejeriet i Pronsfeld - dog på en lidt speciel måde.
Kontrakt på 60 millioner kilo
- Vi har tegnet kontrakt på at købe 60 millioner kilo mælk fra franske landmænd. Det er vigtigt for at vi kan vokse i Frankrig. Franske forbrugere ønsker fransk mælk, siger Jürgen Wolf, der er mejeridirektør på Pronsfeld.
Arla - altså det tidligere MUH - har godt 2400 andelshavere. 71 procent af mælkemængden kommer fra Tyskland, ni procent fra Luxembourg og 20 procent fra Belgien.
- Vi begyndte at indsamle mælk i den østlige, tysktalende del af Belgien i 1992, og de seneste år er vi også begyndt at samle mælk ind i det nordlige Belgien, hvor der er masser af den, siger Jürgen Wolf.