Én million liter mælk ryger hver uge igennem rørene hos Bornholms Andelsmejeri i Klemensker og bliver forarbejdet til produkter, der sælges både nationalt og internationalt. Hovedparten af mælken leveres af øens 40 mælkeproducenter, hvoraf to er økologer, men mejeriets succes gør, at leverandørerne ikke kan følge med efterspørgslen. 20-25 procent af den indvejede mælk sejles over fra Sverige.

Mejeribestyrer Per Olesen har stået i spidsen for mejeriet igennem de seneste 16 år og overtog teten efter sin far.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg overtog et gældfrit mejeri, og det agter jeg også at aflevere. Store investeringer kvæler driften, fordi indtjeningen ikke kan bære renterne. Derfor afskrives alle investeringer over et år, og vi har en målsætning om at være selvfinansierende, fortæller han og fortsætter:

- Det er måske konservativt, men det er samtidig også forsigtigt og fornuftigt.

- Vi har dog måttet oprette en kassekredit, fordi vores kunder forlanger en længere kredit, og leverandørerne ønskede, at mejeriet kunne udligne prisudsving - selvom det var lidt imod bestyrelsens vilje, påpeger Per Olesen.

Skal være selvkørende

Nogle vil måske mene, at Per Olesen er Bornholms Andelsmejeri, og Bornholms Andelsmejeri er Per Olesen, men det er ifølge mejeribestyreren ikke tilfældet.

- Mejeriet har en lang række dygtige og loyale medarbejdere, som udgør kernen i driften. Det er dem, der sørger for kvaliteten hele tiden er i top, og det skal mejeriet også kunne levere, når jeg ikke længere er med i driften. Derfor er det min opgave at uddelegere ansvar, forklarer han og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mejeriet skal være selvkørende.

Selvom alt skal transporteres er der mange fordele ved at være et ø-mejeri, og her spiller medarbejdernes engagement og loyalitet en vigtig rolle for den historie, der ligger i produktionen og produktet.

- Vi er jo stand til at fortælle en fantastisk historie, som vi kan og skal formidle og sælge til vores kunder. Det er en del af vores berettigelse og er med til at gøre, at vi kan være i markedet, påpeger Per Olesen.

Uændret mælkepris

Mælkeprisen har især været under pres det seneste år, og flere mejerier har måttet sænke udbetalingen til landmændene, men på Bornholm ser det anderledes ud.

- Vi har ikke justeret på mælkeprisen  til landmanden i år, men det kan naturligvis være, at vi bliver nødt til at regulere lidt på efterbetalingen. Dog tror jeg ikke, at de bornholmske mælkeproducenter er mindre pressede end alle andre, men jeg ser positivt på markedet, forklarer Per Olesen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Bornholms Andelsmejeri er landet i et nichemarked, hvor der er en hårfin balance mellem en bedre indtjening og øgede omkostninger. Vi skal levere noget unikt - et alternativ - noget, der fortæller en anden historie og som har en høj kvalitet. Deri ligger vores berettigelse på markedet og for landmanden, der leverer råvaren. Vi skal kunne levere små serier, men samtidig skal mængden være tilstrækkelig stor til, at kunderne vil handle med os, men uden at vi konkurrerer på mængden, for det kan andre gøre billigere. Der ligger en god forretning i de små markeder, understreger han og fortsætter:

- Vi har dog haft en for stor spredning i vores produktportefølje, og vi har fjernet nogle af de mindst lønsomme produkter.

90 procent eksporteres

En af årsagerne til den uændrede mælkepris skal muligvis findes på eksportmarkedet, for kun ti procent af mejeriets omsætning ligger inden for landets grænser. Gode handelsforbindelser og samarbejde med udenlandske kolleger er med til at give Bornholms Andelsmejeri en god position på eksportmarkedet, men samtidig understreger mejeribestyreren, at mejeriet fortsat skal kunne levere en volumen, der er interessant for de udenlandske købere.

- Og så er vi et kendt navn ude omkring. Vi deltager altid i den amerikanske ostekvalitetskonkurrence "World Cheese Contest" i Wisconsin, som finder sted hvert andet år, og vi plejer altid at hive et antal priser med hjem. Vi er også det eneste mejeri i verden, der har vundet den højeste pris som "World Cheese Champion' to gange - i 1980 og i 1998, fortæller Per Olesen.