Med 15 meters arbejdsbredde og mindre end fire meters transporthøjde er der tale om en kompakt ny storrive fra Lely, som havde danmarkspremiere på græs-demonstration tirsdag den 25. september på Salling i det Nordvestjyske.

- Det er første gang, vi kan vise den nye Lely Hibiscus 1515CD storriven frem for det danske publikum i marken, fortæller Iwer Dall fra Lely.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Riven er en helt nyudviklet storrive på flere punkter, forklarer Iwer Dall og fortsætter:

- Selve riven er bygget over en V-ramme, hvor kørerhjulene er placeret yderst i hver side, og rotorerne er placeret omkring kørerhjulene i begge sider. Det betyder, at det er en meget stabil rive både på marken, i forargeren samt på vejen, da tyngdepunktet er flyttet langt ud. Faktisk er der en sporvidde på hele ni meter, når riven kører i marken.

Den nye storrive har en maksimal arbejdsbredde på 14,8 meter og kan fra traktoren reguleres ned til 11,0 meter og samtidigt rive græsset sammen i skårbredder mellem 1,2 og 4,0 meter.

Overblik fra E-Link Pro

Chaufføren har god kontrol over den store rive fra Lely E-Link Pro touch computer. Computeren er i farver, og chaufførerne navigerer rundt på den dels med trykknapper, dels med fingertouch direkte på skærmen.

- Eksempelvis hæver jeg hver enkelt rotor hver for sig med et enkelt finger-klik på touch-skærmen, forklarer Klaus Kirkeby, som har kørt med riven i to sæsoner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lelys nye storrive har nemlig kørt test i Danmark i sæson 2011 og sæson 2012.

- Indtil videre har jeg revet 1.200 hektar med riven i år, og det går forrygende godt, forklarer testpilot Klaus Kirkeby, som er markmand hos mælkeproducent Karl Nielsen, Ørnhøj.

Riven er også ISOBUS-kompatibel, så hvis man hellere vil styrer riven fra traktorens terminal, er dette også en mulighed.

Let at komme rundt med

- Riven er meget let at navigerer rundt med, og sammenlignet med andre storriver, jeg har kørt med, så er den nye Lely-rive meget mere stabil, fortæller Klaus Kirkeby om den nye Lely Hibiscus 1515CD.

- Eksempelvis bliver riven aldrig ustabil ved hævning af hver enkel rotor, da transporthjulene sidder mellem hver rotor i begge sider, påpeger Klaus Kirkeby.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At kørerhjulene er placeret her betyder også, at de ikke på noget tidspunkt kører oven i det græs, som skal rives sammen.

En af forklaringerne på den lette navigation på marken ligger blandt andet i, at hver enkel rotor sidder på en undervogn, som kan dreje 180 grader.

- At hver af de fire undervogne kan dreje 180 grader, giver mulighed for at komme helt ud i forargeren og få hjørnerne med, fortæller Iwar Dall.

Når riven klappes sammen til transportstilling tager det ikke mange øjeblikke. De fire rotorer vender ind mod hinanden under transportstilling, hvilket giver en god vægtfordeling på riven, som resulterer i en stabil kørsel på landevej, fremhæver Iwar Dall.

Transportbredden er tre meter, højden 3,98 meter, og frihøjden 40 centimeter. Disse mål er vel at mærke med alle rive-arme på rotorerne. Frihøjden kan forøges, men dette går ud over totalhøjden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Riven er ophængt i liftarmene på traktoren, og Klaus Kirkeby forklarer, at de plejer at kører med en Valtra N141 foran riven - så man behøver ikke en større traktor foran riven.

Klaus Kirkeby mangler dog justeringsmulighed af højden på hver enkelt rotor fra kabinen, men Iwar Dall kan oplyse, at dette kommer på de river, som kommer til landet til næste år.

Iwar Dall fortæller, at riven kan opleves på græsdemonstration i Bramming på torsdag den 27. september 2012. Desuden kan riven ses på Agromek i november i Herning, og riven kan leveres til de første kunder fra maj 2013.