Jyden Bur A/S ønsker fortsat at øge eksportaktiviteterne. De seneste års opbremsning på det danske marked for staldbyggeri har vist, at det er bidende nødvendigt at finde flere markeder at afsætte sine varer på.

Jyden Bur A/S blev godkendt til Vitus Vækst-programmet i april i år med et projekt, hvor målet er at få opbygget en eksport til Rusland. Virksomheden har store forventninger til projektet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når man skal etablere sig i et nyt land, er det største problem altid at møde de rigtige folk. De seriøse projekter og investorer. Vi håber, ambassadens folk kan hjælpe os med det. Kan vi undgå luftkastellerne og i stedet koncentrere os om de rigtige projekter, er vi hjulpet godt på vej, fortæller John Kongsgaard, der blev ansat for nogle år siden for netop at holde fokus på og øge eksportaktiviteterne.

- I første omgang stiler vi efter at opstille en salgsorganisation med nogle lokale forhandlere i et par udvalgte områder. Kan vi ikke finde de rigtige forhandlere at samarbejde med, må vi overveje andre muligheder, siger han og fortsætter:

- Man kan eksempelvis forestille sig, at vi opkøber en russisk virksomhed, der fremstiller inventar eller andet landbrugsteknologi, hvis salgsorganisation vi så kan bygge videre på.

Opkøb giver en fordel

Jyden Bur forventer at få fordel af at have overtaget MHJ Agroteknik, da firmaet dermed er blevet totalleverandør af inventar og teknologi til svinestalde.

- Det giver os en stærk position. De store selskaber foretrækker ofte kun at have én leverandør af inventar-, foder- og ventilationsløsninger, siger John Kongsgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men vi kan også levere inventar og teknologi til kvæg- og fjerkræsstalde. På den måde vil vi være en mere attraktiv samarbejdspartner for de selskaber, der har flere typer af husdyrproduktion. 

Jyden Bur satser ikke mindst hårdt på at få salget af inventar og teknologi til kvægstalde op at stå i Rusland.

- Der er mange mindre mælkeproducenter i Rusland, der måske kun producerer 3.000-4.000 kg mælk pr. ko om året. Herhjemme producerer vi over det dobbelte, så her kan dansk teknologi og management virkelig gøre en forskel.