Abonnementsartikel

Valtra er klar til at levere de første traktorer i den nye Valtra N-serie, og forleden fik den danske landbrugspresse mulighed for at prøvekøre nogle af de første eksemplarer, der var på en kort visit her i landet

Valtra præsenterede den nye N-serie på Agritechnica 2011, og de første traktorer er nu kørt af det finske samlebånd og mangler kun de sidste godkendelser, før de er klar til levering.

Største fornyelse på N-serien findes fra førerkabinen og fremad. Modellerne N113 og N123 er udstyret med en 4,4 liters motor, mens de to største modeller, N143 og N163, har motorer på 4,9 liter. Alle motorer er firecylindrede og leveres af Agco Sisu Power. Samtlige modeller er med boost-funktion, som aktiveres, når der køres over 12-14 kilometer i timen. Den store N163 har desuden Sigma Power, som aktiveres sammen med kraftudtaget. Det bringer spidseffekten på N163 op på 171 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at opfylde emissionskravene efterbehandles udstødningsgassen i en katalysator, hvor tilsætning af AdBlue reducerer de farlige NOx-partikler.

Ifølge Timo Mattila, produkt-marketing-manager hos Valtra, svinger forbruget af AdBlue i forhold til belastningen af traktoren.

- Ved maksimal ydelse ligger forbruget af AdBlue på syv til otte procent af dieselolieforbruget, mens det er helt nede på omkring tre procent ved lettere arbejde. Men i de fleste tilfælde rækker indholdet af AdBlue-tanken til to tanke dieselolie, forklarer Timo Mattila.

Støbt ramme

Motorerne er monteret i et nyt chassis, som produceres i støbegods.

- Fordelen ved støbegods frem for en svejset ramme er, at rammen kan designes, så der er plads til, at forhjulene kan dreje skarpere. Samtidig giver det os mulighed for at fremstille en ramme, hvor frontliften er integreret, og hvor det er både let og billigt at montere en frontlæsser på traktoren, siger Timo Mattila.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det hele er pakket ind under en ny motorhjelm, hvor der er blevet plads til en større kølerpakke, og hvor designet har fået et løft med fire runde forlygter.

Fire transmissioner

Valtra tilbyder ikke færre end fire forskellige transmissioner til N-serien. Der er dog ikke frit valg på alle hylder, men de enkelte modeller tilbydes altid med mindst to forskellige transmissionstyper. Den trinløse Direct-transmission er dog forbeholdt de to største modeller, mens den nye HiTech5 kun leveres på de to mindste modeller.

HiTech er basisversionen af N-serien med blandt andet mekanisk betjente hydraulikudtag og indtil for nylig kun tre powershift-trin i hvert gear. Men med den nye HiTech5 erstattes de traditionelle gearstænger af et gearhåndtag med to trykknapper. Med det ene skiftes der gruppegear, og med det andet skiftes de fem powershift-trin.

Med den nye transmission får føreren også en auto-funktion, hvor transmissionen automatisk skifter både gruppegear og powershift-trin i forhold til belastning og hastighed.

Den nye transmission har også Autotraction, som er en start-/stop-funktion, hvor traktoren stopper, når der trædes på bremsepedalen og kører igen, når der gives gas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Valtra-N er den perfekte frontlæsertraktor, og med Autotraction kan der arbejdes med frontlæseren, uden at føreren overhovedet behøver at betjene koblingspedalen, siger Timo Mattila.