Abonnementsartikel
Bæredygtigt Landbrug vil gerne komme med mere spiselige budskaber, men den alvorlige situation for landbruget kræver, at tingene siges lige ud, mener formanden
Flemming Fuglede Jørgensen, formand for Bæredygtigt Landbrug, tager godt imod rådet fra kommunikationsrådgiver Claus Quiding, der foreslår, at organisationen skifter kommunikationsstrategi og bruger en mindre konfronterende tone fremadrettet.
- Vi gør vores yderste for at være mere runde og lade være med at råbe, men nogle gange råber vi for døve øren. Og vi har et alvorligt budskab, så vi kan ikke gå ud og sige, at "fremtiden er ikke så sort, som den har været", når fremtiden for landbruget netop er sortere end nogensinde, siger Flemming Fuglede Jørgensen.
Han kan godt se det problematiske i, at de saglige budskaber kan drukne i den farverige debatform.
- Vi er nødt til at have mere kant end landboforeningerne. Vi må ikke blive kønsløse, for det sælger ikke, siger han og henviser til mundheldet om tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen:
- Vi har ikke - og vi vil ikke have "uld i mund".
Satser på lokalaviser
Bæredygtigt Landbrug har tidligere haft kommunikationseksperter til at hjælpe med at finde et sted at stå, men det har ifølge formanden ikke været nogen succes. Nu forsøger organisationen igen at få hjælp udefra til kommunikationen.
En del af fremtidens kommunikationsstrategi er, at Bæredygtigt Landbrug vil i højere grad satse på lokalaviserne.
- Vi vil jo alle sammen gerne have vores budskaber igennem inde på stenbroen, men det er svært at komme igennem til de store medier. Og beslutningstagerne er jo valgt ude i lokalområderne, så hvis man får sit budskab ud gennem lokalaviserne, så ser de det der, siger Flemming Fuglede Jørgensen.