Abonnementsartikel
Videoen fra Landbrug & Fødevarers reklamekampagne er nomineret til en reklamepris
”Kan et års gylle fra en ko bliver til 300 liter fyringsolie. Eller er det bare noget pis?”
Adskillige danskere nikker efterhånden genkendende til ordene som en del af Landbrug & Fødevarers storstilede kampagne ”Fremtiden er ikke så sort som den har været”, der blev søsat for lidt over et år siden.
Og nu er netop den formulering, sammen med resten af reklamens ord, blevet nomineret til årets tekstforfatterpris, ved reklamebranchens prisuddeling, Creative Circle Award, der finder sted i maj. En prisuddeling, der er for reklamebranchen, hvad Robertuddelingerne er for filmbranchen, idet det er branchens egne, der nominerer og kårer de endelige vindere. Det skriver Landbrug & Fødevarers webmagasin foodculture.dk.
- Vi er altid stolte og glade for nomineringer af denne type og også et godt eksempel på, at der er tale om en stærk kampagne, siger Bjørn Stene fra reklamebureauet Mensch, der har udarbejdet kampagnen for Landbrug & Fødevarer.
Netop ovenstående ord fra reklamen er i hans øjne et godt eksempel på, hvad det er, der fungerer så godt ved kampagnen.
- Det er et vigtigt greb. Med spørgsmålet ”eller er det bare noget pis?” får vi fortalt, at vi ikke ved alt. Den kommunikationsindrømmelse er vigtig, og så er der naturligvis dobbeltbetydningen ved, at vi også reelt taler om pis, og at det er Landbrug & Fødevarer, der er med inde over. Det er et godt eksempel på, hvorfor den er nomineret. Meget god kommunikation handler om at give indrømmelser, siger Bjørn Stene.