Abonnementsartikel
De stramme regler for dyrevelfærd og miljø i Danmark kan ikke give merpris for kødet, forklarer chefanalytiker fra Danish Crown
200 fødevareproducenter var samlet hos Jysk Landbrugsrådgivning den 23. januar for at debattere, om det er tid til at vinke farvel til masseproduktionen og i stedet basere produktionen på nicher.
Chefanalytiker fra Danish Crown, Karl Christian Møller, mente dog, at masseproduktionen vil fortsætte i mange år endnu.
- Det er jo det, de fleste landmænd lever af, sagde han.
Men netop udfordringerne med at kunne leve af produktionen var også på dagsordnen, og svineproducent Erik Winther Andersen spurgte:
- Hvorfor sælger I ikke varerne til højere priser?
Karl Christian Møller understregede, at ikke var muligt bare at hæve prisen.
- Der er muligheder for højere priser for nogle særlige produktionsformer for eksempel Bornholmergrisen, men vi kan ikke få højere priser, fordi vi er underlagt skrappere krav fra den danske regering. Forbrugerne vil ikke betale for, at reglerne for dyrevelfærd og miljø er skrappe, forklarer Danish Crown-analytikeren.
Fortsat arbejde for merpris
Danish Crown har en række specialprodukter som frilands- og øko-grise og Antonius-grisen.
- Og der er helt sikkert muligheder i disse produkter, men det er fortsat 80 procent af det svinekød, der bliver spist i Danmark, som er den almindelige, konventionelle multigris, siger han.
Eksportmarkedet er essentielt for slagterigiganten.
- Vi gør meget for at få en merpris. Vi får faktisk 20 procent mere end konkurrenterne, når vi eksporterer. Men jeg medgiver, at prisen ikke er høj nok til at tjene penge på det. Så vi er ikke færdige med at arbejde for merprisen, sig Karl Christian Møller.
- Der er mange muligheder for at blive stærkere på eksportmarkederne. Forædling er en af nøglerne. Det er vigtigt at arbejde for at blive blandt de tre bedste i de enkelte lande. Så bliver man nemlig prefered supplier (foretrukket leverandør, red.) hos detailhandlen. Det er en position, som betyder, at man ikke lige bliver fravalgt med det samme, forklarer han og fortsætter:
- En del af vores styrke er også, at vi har målrettet produktionen mod markeder som Kina og Korea, som efterspørger nogle af de produkter, som tidligere bare var i overskud. Nu kan vi få højere priser for produkterne. Og der er muligheder for at vokse netop i lande som Kina Korea og Rusland, siger han.