Er du forvirret over de mange nye ord som SCR, EGR, Tier-krav og Stage IIIB. Og er du også forundret over, hvorfor du måske snart skal til at fylde to forskellige tanke på traktoren, når du tanker?

Så er du sikkert ikke den eneste - og det er helt forståeligt - for lige netop i disse år sker der en masse ændringer på nye traktor-motorer og motorer til landbruget generelt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De skal nemlig leve op til nye krav i nogle fastlagte regelsæt, som er udarbejdet af EU og amerikanske EPA (US Enviromental Protection Agency). Regelsættene består af en række skæringsdatoer, hvor de såkaldte "Non-road" køretøjers motorer ikke må forurene mere end det, der er fastsat i regelsættet.

Netop nu er vi tæt på en skæringsdato, 1. januar 2011, hvor alle Non-road-motorer - hvilket vil sige diesel-motorer i traktorer, mejetærskere, entreprenørmaskiner så videre - på over 130 kilowatt skal holde sig under fastlagte grænser i udledningen af skadelige partikler ud fra "Direktiv 2004/26/EC", som er det direktiv, EU har udfærdiget på området.

Stage- og Tier-krav

EPA og EU har udarbejdet hver deres sæt af regler, som afviger en lille smule fra hinanden. EPA har opdelt de forskellige motorstørrelser i flere kategorier end EU. Men det er på de helt små motorer, så generelt er der ikke de store forskelle, hvis man som landmænd ser på begge regelsæt.

Der er dog små afvigelser i de tilladte værdier blandt de forskellige motorstørrelser. Men generelt er der forsøgt en harmonisering af regelsættene, så motorproducenterne har fælles mål at arbejde mod.

Det er i disse regelsæt, at ordene "Stage" og "Tier" kommer ind i billedet. I det amerikanske regelsæt benytter man ordet Tier ved opdelingen af de forskellige skæringsdatoer. I EU benytter man Stage, men i princippet betyder det det samme - og dog.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I EU-direktivet benytter man eksempelvis benævnelsen "Stage IIIB", som er den skæringsdato, der træder i kraft for visse motorer pr. 1. januar 2011. Men samme skæringsdato hedder i det amerikanske regelsæt Tier IV A eller Tier IV Interim. Så det er her, kæden hurtigt kan ryge af, hvis man prøver at holde styr på begge regelsæt og begreber på samme tid.

For Stage IV - altså en europæisk skæringsdato, men med benævnelsen IV - træder først i kraft 1. januar 2014.

Dertil kommer så, at de forskellige klassificeringer - alt efter motorstørrelse - ikke skal leve op til nye krav på samme tidspunkt.

Kæmpe reduktion af skadelige partikler

Det første europæiske lovindgreb til at regulere udledningen af de skadelige partikler i udstødningsgassen blev besluttet 16. december 1997. Direktiv 2000/25/EC definerede de to første Stage-krav, Stage I og Stage II.

Stage I trådte i kraft i løbet af 1999, og Stage II trådte i kraft fra 1. januar 2001 til 1. januar 2004 afhængig af motorydelse. For de små motorer var skæringsdatoen 1. januar 2001, mens eksempelvis motorer fra 75 til 130 kilowatt først skulle overholde Stage II-kravene pr. 1. januar 2003.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fælles for alle motorstørrelser er dog, at de ved hver ny skæringsdato skulle kunne overholde nye krav omkring udledning af skadelige partikler.

21. februar 2005 vedtog EU parlamentet nye Stage III- og IV-krav til landbrugs- og skovtraktorer med Direktiv 2005/13/EC.

Stage III-kravet er delt op i Stage III A og Stage III B, og A-udgaven trådte i kraft for de første motorer på mellem 130 og 560 kilowatt pr. 1. januar 2006.

Det er især kvælstofoxiderne (NOx), som er summen af NO og NO2, og dieselpartiklerne (PM), der lægges vægt på i kravene til udstødningsgassen. Fra Stage I trådte i kraft til og med Stage III A, er der omtrent sket en halvering af både dieselpartikler og kvælstofoxider i udstødningsgassen.

Næste step er som tidligere nævnt Stage III B, som træder i kraft for de første motorer pr. 1. januar 2011. Det har krævet både tid og penge hos motorproducenterne at leve op til næste regelsæt. Især fordi udledningen af dieselpartikler (PM) i forbindelse med Stage III B skal reduceres med hele 90 procent. Sidste step er Stage IV, som træder i kraft pr. 1. januar 2014. Her skal blandt andet kvælstofoxiderne reduceres med 80 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

SCR eller EGR

De to ord SCR og EGR er forholdsvis nye ord i traktorverdenen. Det er ord, der er opstået i motorproducenternes søgen på at overholde de seneste emissions-krav fra 1. januar 2011.

I praksis er det to forskellige teknikker til at overholde kravene; SCR-metoden benytter eksempelvis Agco og CNH sig af i traktorer og mejetærskere. Den består af en katalysator, som er monteret efter motoren. Ved katalysatoren bliver der tilsat en blanding af flydende urea og vand - også kaldet Adblue - og det reagerer med udstødningsgassen og fjerner forureningen - kort forklaret.

EGR-metoden benytter eksempelvis John Deere sig af. Koncernen benytter det, der i fagsprog kaldes intern EGR. Her sker der en recirkulering af en del af udstødningsgassen, som igen tilsættes i indsugningsluften. Flere andre traktor-producenter har benyttet sig af denne teknologi, og nogle af dem er nu hoppet over til SCR-teknologien. John Deere har meldt ud, at koncernen kan overholde Stage III-kravene ved at montere et ekstra partikelfilter på systemet.

Da EPA vedtog det første regelsæt tilbage i 1998, blev det dengang estimeret, at der som følge af kravene ville være sket en reduktion af NOx med omkring en million tons pr. år frem til 2010 world wide - cirka det samme som at fjerne 35 millioner biler fra landevejene.

EPA anslog en stigning af prisen på non-road køretøjer ville stige fra en til tre procent som følger af regulativerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter de sidste krav er opfyldt i løbet af 2015, forventer EPA en reduktion af NOx på 738.000 tons og en reduktion af dieselpartikler på 129.000 tons. I 2030 vil 12.000 dødsfald være forhindret som følger af den renere udstødning.

EU mod EPA

EU - Stage-krav                            EPA (USA) - Tier-krav

Stage I - 1999                            Tier 1 - 1996-2000

Stage II - 2001-2004                Tier 2 - 2003-2006

Stage III A - 2006-2008          Tier 3 - 2006-2008

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stage III B - 2011-2013          Tier 4 Interim - 2008-2013

Stage IV - 2014                         Tier 4 Final - 2012-2015

Tabellen viser de forskellige opdelinger i de to regelsæt. En skæringsdato til nye krav strækker sig i nogle tilfælde over flere år, fordi de forskellige klassificeringer ud fra motorstørrelser ikke alle skal leve op til nye krav på samme tid.