Maskinbladet, Agritechnica.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En sekscylindret Common Rail Deutz dieselmotor med turbo og intercooler sørger for at levere hestekræfterne til den nye Schäffer 9380T, som fås i to modeller ? enten med 180 eller 210 hestekræfter. Uden redskab vejer den helt nye knækstyrede teleskoplæsser 14 ton, så vi er bestemt i superligaen, hvad angår størrelse på den røde tyske læssemaskine.

Den nye læssemaskine har en teleskoparm med to leds udskud, og når armen er skudt helt ud og løftet til øverste position er læssehøjden på hele 6,9 meter.

- Vi har Ferro-Form glideelementer i teleskoparmen, hvilket giver vedligeholdesfri brug af teleskoparmen, forklarer Anders Kofod Mogensen, sælger ved Helms TMT-Centret A/S i Herning, der importerer Schäffer til Danmark. Løftekapaciteten på den nye 9380T er 4,9 ton.

Transmission med tre gear

Transmissionen på den nye knækstyrede teleskoplæsser bliver produceret af Schäffer selv. Den tre-gearede transmission kalder Schäffer for STS, hvilket står for: Schäffer-Triple-Speed.

- Transmissionen er opbygget af to hydrostater, hvor maskinen kører med begge hydrostater koblet ind i første gear. I andet gear er begge to delvis koblet ind, mens transmissionen kun kører med den ene hydrostat i tredje gear. Dette giver en meget større trækevne i første gear og dermed en god brydekraft, fortæller Anders Kofed Mogensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I tredje gear kan Scäffer 9380T i øvrigt køre 40 kilometer i timen. Føreren kan skifte mellem de tre gear under belastning. Hydraulikydelsen på 195 liter i minuttet bliver leveret fra en LS-hydraulik pumpe.

- Der er et højt udstyrsniveau på maskinen, idet aircondition, hurtigskift og hydraulisk trukne kølevinger er standard på maskinen, forklarer Anders Kofod Mogensen. At kølevingerne er hydraulisk trukket betyder, at de kan køre begge veje og på den måde rense kølerne for det værste skidt. Med et bestemt interval vendes retningen på vingerne, og køleren blæses ren.

Kabinen på den nye 9380T er Schäffers SCV-kabine, som blev præsenteret tilbage i 2008. Der er gjort meget ud af at nedbringe lydniveauet i kabinen, idet kabinen er bygget med specielle lyddæmpende paneler.

? Kabinen er affjedret med klodser, der indeholder en olievæske, hvor alle vibrationer fra ujævnt terræn forplanter sig, inden de når føreren i sædet, fortæller Anders Kofod Mogensen. Han viser hvordan højre armlæn, hvor joysticket er placeret, følger med luftsædet op og ned i ujævnt terræn.

Minilæsser kører ind ad hoveddøren

Scäffer kunne også på dette års Agritechnica præsentere tre nye udgaver af SLT-modellerne -  minilæssere med lav totalhøjde. Den lave højde på kun 1,89 meter har dog indtil nu kun været forbeholdt minilæsser på over 2,0 ton egenvægt, men nu kan SLT-modeller altså fås i tre nye modeller under 2,0 ton egenvægt. Den lave totalhøjde er vel at mærke inklusive den lovpligtige sikkerhedsbøjle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De tre nye modeller hedder 2024, 2026 samt 2030 SLT. Den totale højde på kun 1,89 meter gør, at de næsten kan komme ind overalt ? selv ind og ud af hoveddøren til de fleste hjem. De tre modeller kører med trecylindrede Kubota dieselmotorer, der yder 26 hestekræfter i de to små modeller og 30 hestekræfter i Schäffer 2030 SLT.

Løftehøjden på de små minilæsser er 2,80 eller 3,06 meter som ekstraudstyr og kiplasten er 950 kg.