Når lastvognen holder klar ude på vejen, skubber den nye ROPA euro-Maus 4 læssemaskine langsomt det 10,2 meter brede opsamlerbord ind i sukkerroekulen, hvorefter roerne i en uafbrudt strøm passerer henover valser og kæder og til sidst transporteres ud til lastvognen med den 15 meter lange læsseelevator.

Hele processen tager ifølge forhandleren, Johannes Mertz A/S, kun seks minutter.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

I en pressemeddelelse fremhæver virksomheden desuden, at den nye maskine kan køre 32 kilometer i timen på landevej mod kun 25 kilometer i timen for den tidligere model.

Hos Brødrene Jensens Maskinstation I/S, Snesere ved Tappernøje, tog man den nye ROPA euro-Maus 4 i brug midt i september med den ene af indehaverne, Torben Jensen, i førerkabinen.

10.000 ton den første uge

- Maskinen arbejder upåklageligt, siger Torben Jensen efter at have læsset de første 10.000 ton roer på godt en uge.

- Kun vægten, der skal veje, hvor mange roer, der læsses, fungerede ikke rigtigt fra starten på grund af en software-fejl, som nu er rettet.

- Maskinen har en fin førerkomfort, og støjniveauet i førerkabinen er lavt, så man kan sidde her i mange timer ad gangen, siger Torben Jensen, der tilføjer, at kapaciteten lever fuldt ud op til forventninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Her overgår den i væsentlig grad forgængeren, Maus 3, som vi havde i otte sæsoner til og med sidste år, siger han.

Større hele vejen igennem

Torben Jensen skal i løbet af sæsonen læsse 130.000 ton sukkerroer med den nye læssemaskine hos cirka 220 kunder, der er fordelt over størstedelen af Sydsjælland samt Møn.

- Det er ikke kun opsamlerbordet, der er blevet to meter bredere på ROPA euro-Maus 4. Den er gjort større hele vejen igennem for at øge kapaciteten. Og af samme grund er maskinen også udstyret med et helt nyt hydrauliksystem, forklarer den sydsjællandske maskinstationsmand.

Brødrene Jensens Maskinstation I/S har kørt med ROPA læssemaskiner siden 2000, og den nye Maus 4 er den tredje i rækken.

Driftssikre og betjeningsvenlige

- Vi kører også med en ROPA optager, og vi er i det hele taget glade for maskinerne fra ROPA. De er både driftssikre og betjeningsvenlige, og så er de nemme at komme til, når der engang imellem er noget, der skal repareres, siger Torben Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

ROPA euro-Maus 4 læssemaskinen drives af en 6-cylindret Mercedes dieselmotor på 330 hk, 31 hk flere end på forgængeren. Der er tale om en Tier 4 motor, som der skal anvendes AdBlue til, og som opfylder de strengeste miljøkrav. Brændstofforbruget er 194 g/kWt ved fuld drift.

Førerkabinen kan trinløst hydraulisk løftes op til 5,1 meter op over jorden, hvilket giver føreren et godt udsyn, også over den holdende lastbil.

Med sine 15 meter er læsseelevatoren 3,5 meter længere end på Maus 3. Som modvægt til læsseelevatoren svinges en kontravægt ud til den modsatte side. Brændstoftanken på 1.225 liter er indbygget i kontravægten.