Thomas Høj er ikke i tvivl om, at den selvkørende fuldfoderblander er kommet for at blive på Højrupgaard, der ligger i Dejrup ved Varde. Det kommer til udtryk i en artikel i den nyeste udgave af Bovilogisk, der udkommer den 19. august.

Bedriften ejes af Thomas Højs far, Bent Høj.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Den 23. december sidste år blev den gamle selvkørende fuldfoderblander fra RMH skiftet ud med den selvkørende fuldfoderblander Siloking Prestige, som Bent Høj købte hos Maskinland Vittarp. Grunden til skiftet var ifølge Bent Høj, at han var blevet træt af de mange driftsstop med RMH-blanderen. Den skulle nemlig ofte repareres. Den nye selvkørende fuldfoderblander på 22 kubikmeter er indtil videre nemmere at have med at gøre.

- Den har kørt upåklageligt, siger Thomas Høj.

Vedligeholdelse er dyrt

Han nævner, at der har været nogle småjusteringer hen ad vejen som for eksempel lufttrykket på dækkene, som var angivet forkert på dækkene, så de sprængtes ved landevejskørsel. Derudover har der været lidt tilvænning med læssebåndet, som ifølge Thomas Høj skal være justeret korrekt, for at det holder. Men han fremhæver også, at det er en driftsikker maskine, som kræver minimalt serviceniveau blandt andet takket været centralsmøringen.

- Dog skal der renses luftfilter hver uge, da den støver utrolig meget, forklarer Thomas Høj.

Han lægger stor vægt på, at det er en maskine, som bare kører.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men man kommer ikke uden om, at det er en maskine, der er dyr at vedligeholde. Det er en stor maskine, som er sammenlignelig med en mejetærsker eller finsnitter, siger Thomas Høj og tilføjer om økonomien i vedligeholdelsen:

- Når man for eksempel skifter olie og filtre, render det stærkt.

Ligger godt på vejen

Bent Høj har tre ejendomme: En med køer og kvier, en med kvier og tyre og en tredje kun med tyre. På ejendommen med kvier og tyre hentes der majsensilage, og det betyder, at den selvkørende fuldfoderblander kører en del på landevejen, da der er otte kilometer hver vej.

- Der er en god kørekomfort, og så ligger den godt på vejen, selvom den er trehjulsstyret, fortæller Thomas Høj.

Med trehjulsstyringen ligger vægten mest på de forreste hjul.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Standard-gearkassen på Siloking Prestige er en 25 kilometers-gearkasse.

- Men det var lige langsomt nok, siger Bent Høj.

Fuldfoderblanderen på Højrupgaard er derfor udstyret med en 40 kilometers-gearkasse.

Thomas Høj fremhæver også luftaffjedringen og luftbremserne som et plus ved maskinen.

Mindre dieselforbrug

Der er indtil videre kun solgt to maskiner i Danmark − den ene til Højrupgaard og den anden til en landmand i nærheden. Thomas Høj fortæller, at en montør har regnet ud, at brændstofforbruget på den anden bedrift er mindre, end hvis de havde valgt en løsning med traktor, fuldfoderblander og gummiged.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved blandet kørsel bruger den små 30 liter i timen, og forbruget er selvfølgelig højest ved landevejskørsel, påpeger Thomas Høj og fortsætter:

- Det er mindre end ved traktor og gummiged, hvor alene traktoren ofte bruger 25 liter i timen.

Bent Høj understreger imidlertid, at man ikke kan undvære en frontlæsser til at rydde op efter fuldfoderblanderen. Men på Højrupgaard ville frontlæsseren ikke kunne ”klare alt arbejdet selv”, da den anvendes til mange andre opgaver på bedriften.

- Den ville heller ikke kunne holde til det, fastslår Bent Høj.

En yderligere fordel ved den selvkørende fuldfoderblander er ifølge Thomas Høj, at der kun er én maskine at vedligeholde, ligesom det er nemt, at det kun er en maskine, der skal flyttes, når der som på Højrupgaard hentes foder på en anden gård.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Økonomien er nok heller ikke så ringe når man holder den op imod gummiged, fuldfodervogn og traktor, funderer Thomas Høj.

Læs mere i det nyeste nummer af Bovilogisk, der udkommer fredag den 19. august. Der kan bestilles abonnement på www.bovilogisk.dk eller 7620 7970.