Maskinbladet, Portugal.

Siden John Deere lancerede den første 6000-serie traktor tilbage i starten af 1990'erne er der blevet produceret mere end 550.000 eksemplarer, og serien er en af de mest populære traktorer i Europa. Derfor var der stor opmærksomhed, da koncernen forleden lancerede næste generation af serien under et arrangement i Portugal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

John Deere 6R rummer ni forskellige modeller. I første omgang er det dog kun de tre største modeller: 6170R, 6190R og 6210R, der er klar til salg fra juli i år. De seks resterende må vi vente til 2012 med at få til landet.

De tre sidste cifre i modelbetegnelsen angiver den nominelle ydelse i hestekræfter. 6210R med en nominel effekt på 210 heste topper med en maksimal effekt på 240 hestekræfter inklusiv boost.

John Deere opdeler de ni modeller i tre kategorier: Small frame, Mid frame og Big frame - altså tre forskellige størrelser af chassiser på trods af den samme model-serie.

De tre mindste modeller, 6105R, 6115R og 6125R får fircylindrede motorer og har en akselafstand på 2,58 meter. De tre mellemste modeller, 6130R, 6140R og 6150R får en akselafstand på 2,76 meter, og blandt disse tre traktorer er der et split i motor-størrelsen. Den mindste model får samme fircylindrede motor på 4,5 liter, som de tre mindste modeller i klassen, mens de to største får 6,8 liters motorer på seks cylindre.

Ingen Adblue

De tre ?Big-frame?-modeller får også 6,8 liters Power Tech PVX-motor, der modsat en række andre spillere på markedet ikke benytter SCR-teknologi med tilsætning af Adblue. Der skal altså således stadig kun tankes diesel på de grønne traktorer, trods det at motorerne opfylder de nyeste Tier IV Interim/Stage IIIB-krav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til gengæld benytter motorerne et indsprøjtningstryk på 2.000 bar og turbolader med variabel geometri samt recirkulering af udstødningsgassen.

John Deere har dog også monteret en katalysator (DOC) og et partikelfilter (DPF)) i udstødningssystemet, der skal opfange de skadelige partikler i udstødningsgassen. Begge elementer er selvrensende og beregnet til at holde hele traktorens levetid eller mindst 10.000 timer.

- Dog skal partikelfiltret efter 3.000-6.000 timer brændes helt rent hos en forhandler. Det koster omkring 500 euro, svarende til cirka 3.750 kroner, forklarer Alexander Berges fra John Deeres traktorfabrik i Mannheim, hvor 6R-serien produceres.

- Vi har lavet interne brændstoftest, som ser rigtig lovende ud. Og nu afventer vi resultaterne fra en DLG Powermix-test, så vi kan se, hvor vi ligger i forhold til vores konkurrenter, der kører med SCR-teknologim, tilføjer Alexander Berges om de nye traktorer.

Mindre effekttab med ny dobbeltkobling

Det er småt med informationerne på de seks små modeller i serien. Men de tre største 6R-modeller, der nu erstatter de to mini-7000-modeller, 7430 og 7530, kan fås med en række forskellige løsninger, når det kommer til transmissionen. Den fås både med AutoQuad Plus, PowerQuad Plus og AutoPowr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men fra 2012 kommer vi til at opleve noget helt nyt i traktorverdenen. Da kommer John Deere med Direct Drive ? en transmission, der benytter en dobbeltkobling, som vi kender det fra bilverdenen. Men det er umiddelbart første gang, vi ser det på en traktor.

Transmission vil være en 24-trins mekanisk semipowershift-transmission med otte gear i hver af i alt tre grupper. Med to koblinger vil næste gear være i indgreb, inden det første kobles ud, hvilket giver et særdeles behageligt skift. Kun når der skiftes gruppegear, som sker elektro-hydraulisk, vil der ifølge John Deere kunne mærkes et skift.

- Den vil helt sikkert blive en seriøs konkurrent til den trinløse transmission. Den vil ikke kvæle markedet for de trinløse transmissioner, da de stadig har sine fordele. Men den nye transmission vil tabe mindre energi i transmissionen i forhold til en trinløs transmission.

- Vi holder lidt igen med at sætte tal på. Men især ved høje hastigheder på 40 til 50 kilometer i timen, vil der være en væsentlig forskel i energitabet på de to transmissioner, fastslår Alexander Berges.

To sæt køleblæsere

Ny er også kabinen. Den er fuldstændig nyudviklet til den nye traktorserie. I kabinen er der disket op med komfort, som hidtil kun har været forbeholdt chauffører på de større modeller fra John Deere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er for eksempel integreret kontrol af radio, integreret klimaanlæg, bluetooth, og hele molevitten styres via GreenStar 3 CommandCenter-terminalen, der næsten er lige så ny som selve kabinen på traktoren. Selv samme terminal finder vi i nye 7R-modeller og i de nuværende 8R-traktorer, og den har den egenskab, at den også kan håndtere autostyring på traktoren, så man ikke behøver investere i en større terminal.

Af andre spændende nyheder kan nævnes, at 6R har fået et nyt hydraulisk affjedringssystem til kabinen, og der er justeret på tallene til både lift og olieflow.

Under motorhjelmen er der også rykket rundt på sagerne. Den normale køler sidder fortsat foran motoren og køles af en traditionel blæser. Men intercooleren er vippet rundt og ligger nu vandret ude forrest under motorhjelmen, hvor der også er monteret en ekstra kølerblæser til at køle intercooleren.