Maskinstationen A/S - også kendt under navnene Ågård Maskinstation og Ravning Maskinstation - har en ganske betydelig forretning med både at lønpresse og selv at bjerge halm og græswrap, som afsættes til forskellige typer husdyrbrug over en stor del af landet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og til den kommende halmsæson har maskinstationen optimeret sin flåde af pressere. Der er således hos PN Maskiner i Troldkær indkøbt tre New Holland-pressere med samlervogne fra Parkland Maskinfabrik.

Hidtil har ballerne fra maskinstationen været 70 centimeter høje, men de nye baller er såkaldte midiballer med grundmål som en bigballe og en højde på 90 centimeter.

Størrelsen er optimal

- Med den nye balletype får noget, der læsser bedre end eksempelvis to bigballer, hvor to i højden giver 2,40 meter. Med midiballerne kan vi læsse tre med en højde på i alt 2,70 meter, fortæller medindehaver Claus Frederiksen, Maskinstationen A/S.

- Nu kan vi desuden tilbyde kundekredsen, at vi samler med samlevogne, som også betyder, at vi kan optimere på egne baller, siger Claus Frederiksen.

- Hver vogn rummer tre baller, og det er meget vigtigt, hvordan de tippes, så man sikrer en optimal placering. Det er vigtigt i forhold til læsning, forklarer han og nævner, at den slags vogne har været nødvendige i 10 år, hvis man skulle presse halm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har oplevet stigende efterspørgsel efter samlevogne, men ville ikke ofre det på vores gamle presserflåde, fortæller han.

Med anskaffelsen af tre nye New Holland-pressere har maskinstationen således rationaliseret de balletyper, kunderne tilbydes, hvilket ifølge Claus Frederiksen giver langt bedre logistik ved pressearbejdet.

Alt kommer ind samme dag

Netop håndteringen af ballerne efter presningen er meget afgørende for at optimere kvaliteten af den bjergede halm, og det er her samlevognen har værdi.

Claus Frederiksen forklarer, at maskinstationens største hurdle i høst ikke er at presse halmen.

- Når vi kommer galt af sted, er det, når vi har fået presset ballerne og ikke får dem kørt ind, for så er halmen ødelagt, forklarer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Filosofien med halmvognene er, at halm, der presses i dag, køres ind i dag, fastslår han og fortæller, at maskinstationen tidligere brugte for meget tid på bare at stable baller for at forebygge, at de blev ødelagt, hvis der var udsigt til regnvejr efter presningen.

- Før stablede vi ballerne, når der var udsigt til regn - minimum otte i højden á 70 centimeter, men hvis der kom 25 millimeter regn, så blev de øverste baller ødelagt, og det er i øvrigt umuligt at køre på marken lige efter sådan en skylle.

- Og vi kan ikke bare sortere halmen, fordi vi ikke leverer til fjernvarmeværker, og hvis vi har leveret noget vådt halm til for eksempel en rideskole, så skal vi have det med hjem igen næste gang, vi leverer halm, og så kan vi ikke have andet med på vognen, forklarer han.

Hans holdning er derfor, at det er bedre, at lade halmen ligge og få vand. Halmen bliver faktisk bedre af en omgang vand, viser erfaringen.

- Vi har tit mange hundrede hektar liggende, og vi vender ikke i det bare for at gøre noget, for så bliver halmen ødelagt og kan helt forsvinde, forklarer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vægten er vigtig

- At der skulle være samlevogne til presserne, var han ikke i tvivl om, fordi det optimerer håndteringen, og med en vægt som ekstraudstyr på Parkland-vognen er det muligt at presse det samme i alle ballerne.

- Når vi presser halm, har vi en evig diskussion om, hvorvidt vi presser nok i ballerne. Uden vægt på halmvognen kan vi køre i flere dage, inden vi konstaterer, at ballerne ikke har den rette vægt, forklarer Claus Frederiksen.

- Når man presser halm til energimarkedet, handler det om at få så meget i ballerne som muligt. Det arbejder vi slet ikke med. For os handler det om at få det samme i ballen hver gang, og hvis vi siger, at den vejer 425 kg, så skal den veje 425 kg, ellers snyder jeg mig selv eller kunden, siger Claus Frederiksen.