Abonnementsartikel
Fendt benytter implementeringen af Tier IV Interim til at skifte motorleverandør på den mindste model i L-serien og til at give designet et løft
På trods af at Fendt ikke er nogen stor spiller på markedet for mejetærskere, så betyder det ikke, at udviklingen står stille.
- Alle europæiskbyggede mejetærskere fra Fendt kører nu med Agco Sisu Power motorer og anvender SCR teknologi. Dermed opfylder vi de nyeste emissionsnormer og opnår samtidig en reduktion i brændstofforbruget på cirka ti procent i forhold til de tidligere motorer, fortæller chefen for Fendt, Peter J. Paffen.
- Alle maskiner produceres nu på den norditalienske fabrik i Breganze, og her bliver der for øjeblikket investeret i en udvidelse af reservedelslageret og bygget nyt besøgs- og træningscenter, forklarer han.
Opdateringer på mellemserier
Opdateringerne rammer først og fremmest L- og C-serien, der er rystermaskiner med fem og seks halmrystere.
L-serien får et nyt design, der er mere i tråd med de øvrige mejetærskere fra Fendt. C-serien får Canbus teknologi og en ny C2000 terminal. Dermed bliver der mulighed for at indstille mejetærskeren til forskellige typer afgrøder direkte fra førerkabinen. Canbus betyder også, at maskinen er i stand til at diagnosticere sig selv og oplyse føreren om, hvordan eventuelle problemer løses.
Vil fremad på markedet
I et marked med en faldende produktion af nye mejetærskere er det lykkedes, ikke blot Fendt, men for Agco som koncern at erobre markedsandele.
- Fra 2006 og til 2010 er Fendt gået fra en markedsandel på en procent til tre procent. I 2010 havde Agco en markedsandel på godt ti procent, og den vil vi øge i de kommende år.
- På kort sigt går Agco efter 15 procent, og på den lange bane går vi efter en markedsandel på 20 procent, siger Peter J. Paffen.