De to silkeborg-virksomheder, Silkeborg Maskinforretning ApS og Motorcentrum A/S, har inden for de seneste måneder fået ny ejer og er blevet sammenlagt til en ny virksomhed med navnet Motorcentrum A/S.

Den nye ejer er 43-årige Allan Vejvad, der har sammenlagt de to forretninger, fordi han mener, at deres produktprogrammer og kundegrupper supplerer hinanden rigtig godt, og han ser et potentiale i at bygge videre på de to forretninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Motorcentrum lå indtil sammenlægningen i Lysbro og har hidtil beskæftiget sig mest med have-, park-, og skovsegmenterne, mens Silkeborg Maskinforretning har henvendt sig til landbruget med et bredt udsnit af landbrugsmaskiner og forhandling af Case IH-traktorer i et tæt samarbejde med Case IH-forhandleren Sørensen & Lynggaard i Viborg. Men Silkeborg Maskinforretning har også beskæftiget sig med have- og park-segmentet.

To plus to bliver fem

- Idéen med sammenlægningen er blandt andet at skabe en stærkere virksomhed med et mere komplet produktprogram og en bedre service til kunderne, siger Allan Vejvad.

- Han nævner, at personalet fra begge firmaer fortsætter i den fusionerede virksomhed, og begge forretningers mærkevareforhandlinger fortsætter som hidtil. Det er eksempelvis på skov- og haveprogrammet mærker som Husqvarna, Jonsered, Stihl og MTD. Dertil kommer, at det nye Motorcentrum er blevet topline-forhandler af HCP-produkter som eksempelvis ISEKI og Vitra samt Lamborghini.

- Det er maskiner, som manglede i produktpaletten, og som, vi ved, er blevet efterspurgt i forretningen, fortæller Allan Vejvad og tilføjer, at to plus to dermed allerede er blevet fem i den nye forretning.

Med forhandlingen af Lamborghini kan Motorcentrum således levere traktorer helt op til 270 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ændringer vises til åbent hus

Kunderne vil ifølge Allan Vejvad opleve, at meget fortsat vil være, som de kender det fra de tidligere forretninger. Men han understreger samtidig, at de også vil kunne se, at meget er ændret.

Det vil man kunne konstatere ved selvsyn, når Motorcentrum indbyder til åbent hus den 8. og 9. april i de nyrenoverede lokaler på Stagehøjvej i Silkeborg.

Her har Allan Vejvad og hans folk i nogle måneder arbejdet på højtryk for at ombygge og nyindrette lokalerne efter et nøje gennemtænkt designkoncept.

- Vi glæder os til at vise, at der er født en ny virksomhed, og vi vil gerne vise, at vi nu kan det hele, siger Allan Vejvad, som beskæftiger i alt ni ansatte

Handlet to gange på et år

Silkeborg Maskinforretning blev afhændet af den oprindelige ejerfamilie tilbage i marts 2010. Dengang købte Lading Maskinforretning virksomheden, men solgte den allerede videre til Allan Vejvad den 17. januar i år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Allan Vejvad er uddannet maskinmester og har blandt andet beskæftiget sig en del med produkt- og forretningsudvikling, hovedsagelig som leverandør til automobilindustrien. Han har således ikke på forhånd et stort branchekendskab, men mener ligefrem, at det kan vendes til en fordel.

- Jeg mener, at det nogle gange kan være en god idé at se på noget med frist øjne. Som maskinmester er jeg ikke specialist i noget som helst her, men jeg ved, hvordan maskinerne er skruet sammen, og det rækker for mig.

Potentiale og andre vinkler

Allan Vejvad har dog allerede mødt mange, som synes, at det er usædvanligt modigt - måske endda dumdristigt - at kaste sig ud i at opbygge en maskinforretning, når landbruget har økonomisk trange kår, og tiden er præget af krisestemning.

- Jeg har set et potentiale i det her, og jeg har sandsynligvis en anden angrebsvinkel, fordi jeg ikke er branchemand. Det er ikke et spørgsmål om, at noget er rigtigt, og noget er forkert, men der er bare flere veje til Rom, siger han.

- Jeg ser for eksempel mange ligheder med automobil-branchen, som jeg kender ret godt, men jeg ved også, at der er forskellige betingelser. Men jeg vil gerne afprøve tingene på en anderledes måde. Jeg vil for eksempel gerne sælge maskiner fra et lige så flot showroom, som når man sælger biler. Og det gør ikke noget, hvis kunderne associerer Motorcentrum og forretningens nye designstil med biler, siger Allan Vejvad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men han erkender samtidig, at det selvfølgelig ikke er alt, hvad bilbranchen gør, der er lov.

- Men man kan lære af hinanden, mener han.

Samarbejde med andre

Allan Vejvad beskriver trods store visioner sin indgangsvinkel som ydmyg, og han vil forsøge at bevare begge ben på jorden. Det betyder blandt andet, at han klart erkender, hvad Motorcentrum ikke selv magter.

Og her kommer samarbejdet med andre ind i billedet.

Allan Vejvad nævner som eksempel, at Case IH-forhandleren Sørensen & Lynggaard vil være til stede med Case IH-traktorer, når Motorcentrum indbyder til åbent hus.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når kunderne har brug for hjælp, kan vi hjælpe dem. Men vi kender vores begrænsning og ved, hvad vi ikke magter, som tingene ser ud lige nu. Vi dyrker til gengæld vores netværk og samarbejder med de rigtige mennesker, og det kommer også kunderne til gavn, siger han.

Mange mindre virksomheder

Allan Vejvad nævner som eksempel på den mangfoldige kundekreds i forretningen, at det kan være en campingplads med en Fordson Dexta, der skal repareres.

- Og så skruer vi i den. Vi skal være gode til at servicere. Der er rigtig mange fritidslandmænd, skovbrugere, juletræsdyrkere, rideskoler, stutterier og lignende, som vi kan hjælpe.

- Vi har en god og loyal kundekreds til både traktorer og redskaber - og der er større professionelle landmænd i blandt, og det er vi glade for, siger Allan Vejvad.

Gang i handlen

Han konstaterer da også, at der har været en del handel i de par måneder, han har været i gang - endda uden at han har fortalt omverdenen alverden om det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det bekræfter mig i, at der må være muligheder, siger han og fastslår, at Motorcentrum udmærket kan sælge en ny traktor, og det sker gerne fra HCP-produktprogrammet med for eksempel en Lamborghini. Og så satser Motorcentrum også på at levere alt det andet, der er brug for til traktoren.

- Det kan være nye slagleklippere, en plov eller andre redskaber, siger Allan Vejvad.

Allan Vejvad vil gerne vise kunderne, at han vil fortsætte og videreudvikle Motorcentrum på både leverandør- og kundeside.

- Vi har fortsat et værksted, der servicerer skov-, have-, park- samt landbrugsmaskinerne. Og vi satser også på hydraulikproduktion og på en butik med de varer og sliddele, som er almindelige for sådan en forretning, og som der typisk er ekspederet fra den gamle forretning, fortæller han.