Tvillinghjul på store amerikanske traktorer er som regel standardhjul, der er boltet direkte på traktorens aksel. Det giver en stabil og sikker montering, men til gengæld er de besværlige at montere. Og hvis de yderste hjul afmonteres, stikker akslen et godt stykke uden for standardhjulene.

I Europa har vi traditionelt anvendt tvillinghjul, der med en eller anden form for hurtigkobling monteres i yderkransen af traktorens standardfælg. Systemet gør det hurtigt at på- og afmontere de ekstra hjul. Til gengæld belastes standardfælgen og ikke mindst fælgpladen, når effekt og vrid fra et bredt tvillingehjul skal overføres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Op til 400 hestekræfter

Med Twinning forener svenske Trelleborg de to systemer til montage af tvillinghjul. Systemet består af en stjerneformet skive, der monteres ved navet på traktorens standardfælg. En tilsvarende skive monteres på fælgen, der skal anvendes som tvillinghjul. Når hjulet monteres, glider de to stjerneformede skiver ind i hinanden og spændes sammen med en gevindstang.

- Ved at placere monteringsbeslaget helt inde ved navet på den originale fælgplade overføres effekten direkte fra navet og ud til tvillinghjulet. Det eliminerer risikoen for revnedannelser i traktorens standardfælg og minimerer stresspåvirkninger af fælgpladen, forklarer Hans Henrik Therkildsen, Trelleborg Wheel systems.

Trelleborg Twinning produceres i modellerne 300 og 400. Modelbetegnelsen angiver den maksimale effekt på de traktorer, som systemet anbefales til.

Fleksibel montage

Twinning spændes fast på traktoren med en lang gevindstang. For at lette montagen er systemet udformet på en sådan måde, at tvillinghjulet ikke nødvendigvist skal placeres helt præcist op ad traktorens hjul, før montagen begynder.

Efterhånden, som gevindstangen spændes til, centreres hjulet automatisk, og sluttelig sikrer en lås, at hjulet sidder urokkeligt fast.