Maskinbladet, Tyskland.

Amazone er klar med en ny selvkørende sprøjte. Pantera 4001 er navnet, og selvom chassis og tanken i bund og grund er den samme som på den tidligere model, er der sket rigtig meget med komforten på Amazones nye flagskib af en sprøjte.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Pantera 4001 afløser den nuværende SX 4000, der har været i produktion siden 2006. Sprøjten var i høj grad en sprøjte fra hollandske Agrifac, blot udstyret med en tank og en bom fra Amazone.

Den nye sprøjte er derimod udviklet 100 procent ?in house? hos Amazone. Og det betyder, at sprøjten nu ligner meget mere et traditionelt Amazone-produkt. Ikke at alle dele nødvendigvis kommer fra Amazone, men de videreforarbejdes i stort omfang på selve Amazone-fabrikken, så de passer ind i den nye sprøjte. Al elektronik er ligeledes udviklet af Amazone.

Den selvkørende Pantera 4001 har en sprøjtetank på 4.150 liter, og under førerkabinen ligger der en sekscylindret motor fra Deutz AG på 200 hestekræfter.

Overskuelig terminal med touch-screen

Rent komfortmæssigt er der især to ting, som hjælper sprøjten rigtig godt på vej: En ny kabine og en ny, spændende terminal.

Kabinen kommer fra Claas og er en Claas Vista Cab-kabine, som sidder på de nye Jaguar-snittere. Der er et godt udsyn, og det er muligt at indstille både sæde og rat, så man som pilot befinder sig rigtig godt tilpas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Amazones nye terminal ligger højt på ranglisten over touch-screen-terminaler. Terminalen er i farver og har store ikoner, så det er let for brugeren at navigere rundt.

På terminalen kan brugeren se informationer om selve maskinen, og man kan betjene en række funktioner. Det gælder blandt andet den trinløse regulering af sporvidden, der kan variere fra 1,8 til 2,4 meter. Man vælger ganske enkelt, hvilken bredde man ønsker, skubber kørehåndtaget helt frem, og derefter begynder sprøjten at rulle fremad. Efter få meter stopper sprøjten automatisk, og så har den justeret sporvidden via en stor tværliggende aksel i chassiset.

Det er også i terminalen, man kan vælge firhjulsstyring, krabbestyring eller styring blot med forhjulene. Til gengæld kan man ikke styre nogen funktioner til selve sprøjtearbejdet. Der skal man benytte Amazones Amatron 3-terminal, der også sidder i kabinen. Så man har altså to skærme i Claas-kabinen.

Tilpasser affjedring til arbejdet

Pantera 4001 er ligesom den tidligere model også luftaffjedret. Men som noget specielt har den nye sprøjte adaptiv tilpasning af undervognen. Det betyder kort fortalt, at affjedringen bliver hård, når sprøjten kører op til 40 kilometer i timen på landevejen, men blød, når den kører og i ujævnt terræn i marken. Ud fra forskellige parametre tilpasser sprøjten affjedringen automatisk.

- Vi kender systemerne i bilverdenen, men det er nyt at benytte teknikken på selvkørende sprøjter. Det har en kæmpe fordel, idet man får en rigtig blød affjedring i marken, hvor der er brug for det, mens man ikke behøver være bange for, om sprøjten nu krænger så meget til siden, at man risikerer at vælte i en rundkørsel eller i et skarpt sving på landevejen med en halv tankfuld, forklarer Dan Hamann fra Brøns Maskinforretning, der er den danske importør af Amazone.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det slutter ikke her. Amazone har også indført elektronisk traction control på Pantera'en. Hvis det ene hjul begynder at spinne rundt på et fedtet underlag, fjernes en del af kraften fra hjulet og lægges over på de resterende hjul.  Det kan lade sig gøre, fordi sprøjten har hydrostatisk fremdrift.

Grønne omdrejninger på motoren

Amazone har haft selvkørende sprøjter i programmet siden 1998. Men på Pantera-sprøjten har man for første gang tænkt i grønne baner, når det gælder motorstyringen.

En helt ny af slagsen betyder nemlig, at motoren automatisk sætter omdrejningerne efter effektbehovet ? lidt som vi kender det fra traktorer med trinløse transmissioner.

- På Amadrive-terminalen kan man vælge enten Eco- eller Power-mode. Hvis man vælger Eco-mode vil sprøjten automatisk søge efter det mest optimale omdrejningstal mellem 1.200 og 1.900 motoromdrejninger ? alt efter belastningen, forklarer Dan Hamann.

På en normal, jævn mark betyder det, at man vil kunne sprøjte med kun 1.300 motoromdrejninger og en effekt på 80 kilowatt. Og kun, når det går op ad bakke, øger motoren omdrejningstallet til 1.600 motoromdrejninger, hvilket øger effekten til 120 kilowatt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samme scenarie gør sig gældende under transport.

Power-mode er beregnet til meget ujævnt terræn. Her arbejder sprøjten med op til 2.300 motoromdrejninger i minuttet.

Fyld op som på trailersprøjterne

På flere punkter er der ligheder mellem Pantera 4001 og Amazones trailersprøjter.

Fyldeudstyret til kemikalier på den selvkørende maskine er identisk med det, som sidder på trailersprøjterne.

Når det gælder udvalget af bomme, låner Pantera også fra Amazones UX-trailersprøjter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sprøjten kan udstyres med vores Super-L-bom, som vi også har på vores UX-modeller af trailersprøjter. Super-L-serien fås med arbejdsbredder fra 24 til 40 meter, og det er også muligt at få diodelys ud for hver dyse, fremhæver Dan Hamann.

Amazone Pantera 4001

Tankstørrelse:  4.150 liter

Bombredder: 24-40 meter

Sporvidde:      1,8-2,4 meter

Indvendig venderadius

Artiklen fortsætter efter annoncen

Frihøjde:         1,10 meter

Pumpekap.    530 liter pr. minut

Motor:             Deutz seks cylindret

Effekt:             200 hestekræfter

Hastighed:     40 kilometer i timen