Af de seneste 25 år har fjerkræslagteriet Danpo haft underskud i 23 af årene.

Det skal være slut nu. Og 2010 vil blive et år med sorte tal.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Men det betyder ikke, at det svenskejede fjerkræslagteri vil klemme afregningen til leverandørerne. Tværtimod.

- Øverst på vores målsætning står der, at vi skal forsøge at betale leverandørerne med en notering, så de har en lønsom produktion, og at vi også selv har en god forretning. Det betyder, at vi forsøger at dække landmændene af for fstigningerne i foderpriserne. Det mener jeg, vi har gjort 100 procent i 2010, og med den seneste noteringsstigning til 6,24 kroner pr. kg mener jeg også, at vi har kompenseret landmændene for stigningerne på daggamle kyllinger, siger Danpos administrerende direktør Jan K. Henriksen, der samtidig understreger, at man fortsætter strategien om "at gå hånd i hånd med landmændene", så både leverandører og slagteri har en fornuftig forretning.

Punkt 2 i strategimålene er at have en grundnotering, der er konkurrencedygtig i Danmark. Men en samlet noteringsstigning hen over 2010 på i alt 20 procent, mener Jan K. Henriksen også, at dette mål er nået.

Punkt 3 er, at Danpo også skal være konkurrencedygtig over for udenlandske konkurrenter.

- Der forsvinder nok otte til ni millioner danske kyllinger til slagtning i Tyskland og Holland, og vi vil da gerne have nogle af de leverancer, siger Jan K. Henriksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Aktuelt ligger vores notering 30-40 øre over noteringen i Holland, for landmændene i resten af Europa har ikke fået de seneste noteringsstigninger, som vore leverandører har fået. Men det er ikke holdbart. Vi møder øget konkurrence i detailhandlens kølediske fra billig udenlandsk fjerkræ, men de udenlandske fjerkræslagterier er nødt til at hæve noteringen. Ellers bliver mange af deres producenter nødt til at stoppe på grund af de foderprisstigninger, de også har haft, mener Jan K. Henriksen.

Nu er vi på omgangshøjde

At Danpo har haft det så svært i mange år, forklarer Jan K. Henriksen blandt andet med, at slagteriet har lidt meget under de skiftende ejerskaber, og at der ikke har været gennemført de nødvendige investeringer.

Den nuværende organisation blev etableret for fire år siden, og Jan K. Henriksen blev koncernchef for to år siden.

- Danpo har haft en meget lang og meget ubehagelig historie, men med de resultater, vi hidtil har opnået, har Lantmännen tiltro til os og har givet opbakning til de investeringer, vi har bedt om.

- Der er over de seneste år bevilget 300 millioner til investeringer i Års og i Farre. I Års har vi investeret 200 millioner kroner og er nu på omgangshøjde med vore konkurrenter. I Farre skal vi i 2011 i gang med en investering på 60 millioner kroner, så vi kan effektivisere produktionen yderligere, siger Jan K. Henriksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vort mål er ikke at blive stor

Danpo omsætter for cirka 1,6 milliarder kroner. Heraf kommer 0,6 milliarder fra hjemmemarkedet og cirka en milliard fra eksport.

- Vort klare mål er lønsomhed. Vi har ikke som mål at blive store, men at have en lønsom drift for både leverandører og slagteri og at få de kyllinger, som vi kan sælge på nærmarkederne, siger Danpo-direktøren.

- Det betyder ikke, at vi ikke vil vokse, hvis det kan styrke vores virksomhed. Men det skal i givet fald være i udlandet, og det ligger ikke inden for den nuværende strategiplans rammer, siger Jan K. Henriksen.

Lidt vokseværk har Danpo i Års dog.

- 45 millioner kyllinger om året er det, vi vurderer, vi kan slagte og afsætte på nærmarkederne. Aktuelt slagter vi godt 40 millioner om året, så vi vil gerne have tilført fire til fem millioner mere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor har Danpo gennemført en kampagne for at tiltrække nye leverandører, blandt andet har der for nylig været afholdt leverandør-besøg på Års-slagteriet.

30 procent større produktion

De store investeringer på slagteriet i Års har betydet store effektiviseringer. Antallet af medarbejdere er reduceret med cirka 100 personer, men samtidig er produktionen øget med 30 procent.

For tiden slagtes 180.000 kyllinger om dagen, og selv om det lykkes at få tilført flere, vil det ikke betyde flere ansættelser. Tværtimod. Produktionen skal yderligere effektiviseres, men den mandskabsbesparelse, det vil medføre, forventer man at kunne klare ved naturlig afgang.

Også salgsmæssigt øges indsatsen.

- Vi har fokus på ferskvarer, som, vi tror, er et voksende marked. Desuden satser vi meget på udvikling af nye produkter, og vi forstærker vores salgsindsats med nye serviceydelser til detailhandlen, siger Jan K. Henriksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Står til at miste 25 procent

Om Danpo når de 45 millioner leverancer om året, vil afhænge af de muligheder, slagtekyllingeproducenterne har. Og de kan blive et problem, erkender Jan K. Henriksen og henviser til det aktuelle forslag til ændringer af husdyrloven.

Ifølge de oplysninger Jan K. Henriksen har, får ændringerne stor indflydelse på hans leverandørgrundlag.

Danpo står i værste fald at miste cirka 25 procent af sine leverancer, og indtjeningen vil falde med 40 til 50 millioner kroner.

- Vi vil i så fald gå fra overskud til underskud, så det er meget alvorligt for os, siger Danpo-direktøren.

- Men endnu værre er det for landmændene. For mange vil det reducere deres økonomiske udkomme, og for nogle vil det være deres livsværk, der er på spil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg forstår ikke, at en dansk regering kan lave en lov med tilbagevirkende kraft. For det er jo det, der sker, når en landmand, der har opbygget en produktion fuldt lovligt efter gældende regler, efter syv-otte år får reduceret sin produktionstilladelse i forbindelse med miljø-revurderingen. Og man vil end ikke kompensere landmændene for deres tab.

- Jeg synes, det er utilgiveligt, og på den baggrund ser jeg store problemer med generationsskifte i - samt udvikling af vores branche. Men jeg kan næsten ikke tro, det bliver gennemført.

- Ministeren er overrasket over landbrugets reaktion, men det må så skyldes, at vi ikke har været dygtige nok til at gøre hende opmærksom på følgerne, for udregningerne i Landbrug & Fødevarer har meget tydeligt vist de fatale konsekvenser, siger Jan K. Henriksen.

Jan K. Henriksen

Jan K. Henriksen kom for to år siden til Lantmännen Kronfågel som koncerndirektør. Lantmännen Kronfågel består dels af det svenske fjerkræslagteri Kronfågel og det danske Danpo med slagteri i Års og forædlingsvirksomhed i Farre ved Give.

De to fjerkrævirksomheder arbejder selvstændigt, men for at sikre udnyttelsen af synergier og undgå uhensigtsmæssig intern konkurrence er Jan K. Henriksen også administrerende direktør i begge slagterivirksomheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som baggrund har Jan K. Henriksen mange års erfaring inden for fødevarebranchen. Blandt andet som salgsdirektør i Tulip Food Company og senest som øverste chef i Danæg, indtil han kom til den store svenske landbrugskoncern, Lantmännen, der for fire år siden overtog Kronfågel og Danpo.