Danespo A/S har i regnskabsåret 2009/2010 oplevet et marked, hvor der var overudbud af lægge- og spisekartofler samt et betydeligt prisfald. I det vanskelige marked har selskabet opnået et resultat på 2,5 mio. kr. efter skat mod knap 5 mio. kr. året før. I samme periode faldt omsætningen med 27 mio. kr. til 165 mio. kr.

- Overordnet har kartoffelbranchen været ramt af overudbud og et betydeligt prisfald. Det kom senere for kartofler end for de fleste øvrige landbrugsafgrøder, men vi gik ikke ram forbi. Når Danespo alligevel kommer ud af året med et meget positivt resultat, skyldes det ikke mindst, at det endnu en gang er lykkedes at få alle kartofler disponeret, samtidig med at selskabets balance er slanket i såvel modervirksomhed som koncern. Det er et meget tilfredsstillende resultat, sagde formand Truels Damsgaard på Danespos generalforsamling den 14. oktober.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I overensstemmelse med strategiplanen gik Danespo i det forløbne år ind på nye markeder og har bl.a. øget afsætningen til det finske marked betragteligt. Generelt har Danespo fastholdt eller udbygget markedsandelene på de strategiske markeder til trods for det store udbud, og gode kunderelationer har været afgørende her. Totalt set har Danespo afsat ca. 41.000 ton læggekartofler og vurderer at have en andel af den danske læggekartoffelproduktion på ca. 60 pct.

- Vi tror på en fortsat vækst i markedsandel, ikke mindst med afsæt i de nye sorter, der er lanceret de senere år, og som er ved at vinde indpas ikke mindst i den nordeuropæiske region. Generelt er trenden, at markedet i stigende grad efterspørger læggekartofler dyrket på bedre jorder. Kunderne ønsker højere kvalitet, og vi regner med, at det vil fortsætte de kommende år, siger Truels Damsgaard.

Med virkning fra 1. oktober har Danespo overtaget virksomheden NSP (Norddeutsche Saaten Partner) fra HaGe. NSP er en betydelig aktør inden for såvel lægge- som spisekartofler i Nordtyskland. Der er syv medarbejdere og en omsætning på ca. 50 mio. kr. Tiltaget vil skabe synergier inden for afsætning og en bedre udnyttelse af de sorter, Danespo markedsfører. Ballerina er således nomineret til at blive årets nye sort i Tyskland.

- I tråd med vores strategiplan er eksponeringen på det tyske marked et led i at gøre selskabet mere uafhængigt af Middelhavsområdet. Opstarten har været god. Vi fornemmer, der er god kemi mellem medarbejderne i Danmark og Tyskland, og kunder og avlere har reageret positivt, siger Steen Bitsch, adm. direktør i Danespo.

Fremadrettet har Danespo også de optimistiske briller på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi mener, der er grund til optimisme, idet der er en betydelig reduktion i udbuddet af både spise- og læggekartofler nu. Vi forventer, at den danske produktion af læggekartofler er nogenlunde på niveau med sidste år, mens udbuddet i især Tyskland er reduceret meget, men også den hollandske avl er mindre end sidste år. Køberne er klar over den nye situation, og har meldt ind med pænt store forhåndsreservationer, og priserne er på vej op. Det er glædeligt, men også nødvendigt efter en sæson med lave priser, siger Steen Bitsch.

Danespo A/S forædler, producerer og sælger læggekartofler primært til eksport samt spisekartofler til Skandinavien.