Abonnementsartikel

Efter overtagelsen af Howard og Nordsten har Kongskilde meget hurtigt sat retning på en omfattende rationalisering

Et udvalg af ledende medarbejdere i Kongskilde Industries koncernen har nu barslet med en plan for udviklingen efter overtagelsen af Howard og Nordsten den 2. december 2000.

Planen indeholder strategier for såvel den fremtidige markedsføring som for rationalisering af produktionen. Den overordnede målsætning har været at placere Kongskilde som den tredjestørste udbyder af maskiner til jordbearbejdning i Europa – samtidig med at mulighederne i de øvrige verdensdele bliver udnyttet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Revision af produktlinjerne

Med overtagelsen af Howard Nordsten har Kongskilde også købt sig til overlapninger i sine produktlinjer. Derfor skal der ske en revision af disse, så produktprogrammet kommer til at fremstå som en helhed, der kombinerer de stærkeste løsninger fra de oprindelige virksomheder.

Det betyder, at der allerede er taget beslutning om udfasning af overlappende produkter, f.eks. inden for tand- og pto-drevne redskaber.

Men det er samtidig besluttet at markedsføre parallelle produktlinjer. Det gælder f.eks. for såmaskiner, hvor både Kongskilde Demeter og Nordsten fremover bliver markedsført. Dette sker for at udnytte markedspositioner og logistik.

I strategien indgår også, at produkterne tilpasses i en dynamisk proces, hvor der fremover bliver afsat store resurser til produktudvikling.

Flytter produktion

I forbindelse med overtagelsen af Howard Nordsten købte Kongskilde ikke industriejendommene i Skive – disse blev blot lejet. Og med beslutningen om at bygge en ny fabrik i Polen på 10.000 m² er der sat dato på, at produktionen i Skive flyttes med virkning fra den 31. marts 2003.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Endvidere sker der i Tyskland nedlægning af produktionen af præcisionssåmaskiner, som også flyttes til Polen.

Desuden vil der fremover ske en yderligere udlægning af produktion til underleverandører, og Kongskilde vil i endnu højere grad koncentrere sin produktion om færre processer såsom montage og finish. Dette omfatter også investering i maleanlæg.

I USA samles produktionen fra fire lokaliteter på et Kongskilde center vest for storbyen Chicago i Midtvesten.

Målet med disse omlægninger er at skabe en tidssvarende produktionsvirksomhed inden for branchen. Kompetencen i Kongskilde koncernen skal bruges til at sikre produkterne en endnu højere kvalitet, fremhæver virksomheden.

Salg og markedsføring

Kongskilde Industries har efter overtagelsen af Howard Nordsten egne datterselskaber i 17 lande. Hvor der efter overtagelsen er mere end et datterselskab i et land, samles selskaberne, så der kun bliver et selskab tilbage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Markesføringen af de globale mærker samles hos et selskab på hvert marked og suppleres med lokale mærker i de områder, hvor de er kendte.

På alle øvrige markeder samles hele produktprogrammet hos en agent eller importør pr. marked.

Produktmærkerne

Inden for de seneste år har Kongskilde Industries overtaget en række producenter inden for branchen, så virksomheden foruden varemærket Kongskilde også råder over en række andre, kendte varemærker:

Hertil kommer, at Kongskilde har interesser i Tim/Thyregod, som Kongskilde markedsfører på en række markeder.

Strategisk arbejder Kongskilde med globale og lokale varemærker. Fremover vil mærkerne Överum, Kongskilde og Howard bliver markedsført globalt, mens mærkerne Nordsten, Becker og Juko vil blive markedsført lokalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der vil ske en samling af mærkerne i et identitetsprogram, som kommer til at repræsentere en fælles virksomhedsprofil for Kongskilde Industries.