Abonnementsartikel

Sidste frist for tilmelding til Fancy Food-udstillingen i juli i år er den 7. februar

Kort før jul udformede det amerikanske landbrugsministerium, USDA, efter mange års forberedelse et regelsæt for økologiske fødevarer for hele USA.

Regelsættet åbner op for nye eksportmuligheder for danske økologi-producenter. Og nu skal der gøres reklame for danske økologiske fødevarer på fødevareudstillingen Fancy Food i New York i dagene 8.-10. juli 2001.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ambassaderne i Washington og Ottawa har netop udarbejdet to rapporter om økologiens marked i USA og Canada. I de to lande sælges der økologiske fødevarer for et samlet beløb på 80 mia. kr. årligt. Salget er nogenlunde ligeligt fordelt på de to lande.

Hurtigt voksende marked

Økologimarkedet vokser 20-30 pct. årligt. Nogle brancheeksperter forventer, at det amerikanske og canadiske økologimarked vil nå en værdi på 800 mia. kr. i løbet af fem år.

Geografisk set er de befolkningstætte områder på øst- og vestkysten de mest interessante.

Og der er god grund til optimisme for danske eksportører. Arealerne med økologisk produktion følger nemlig slet ikke efterspørgslen på økologiske fødevarer. I USA er der 540.000 ha med certificeret økologisk produktion, mens der i Canada er 988.000 ha.

På verdensplan er der 7,2 mio. ha med certificeret økologisk produktion fordelt på 130 nationer, vurderer FN. Markedet for økologiske fødevarer har en værdi på 175 mia. kr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

9.000 dødsfald årligt

Statskonsulent Jørgen Møllegaard, Washington, og ambassadør Svend Roed Nielsen, Ottawa, har stået for udarbejdelsen af de to rapporter.

- Miljøvenlige produktionsmetoder spiller ikke den store rolle for amerikanske forbrugere. De køber først og fremmest økologiske fødevarer af sundhedshensyn, siger Jørgen Møllegaard.

Kogalskab og fund af GMO-majs, der kun var godkendt til foderbrug, i morgenmadsprodukter, har øget forbrugernes skepsis over for den måde, fødevarerne bliver produceret på.

- Hvert år dør 9.000 amerikanere af fødevarebårne sygdomme. Det er et alarmerende højt tal og svarer til, at der døde 180 danskere af samme årsag, siger Jørgen Møllegaard.

Næste opgave bliver at forhandle en ækvivalens-aftale på plads mellem USA og Danmark. Det forventes ikke at blive det store problem, da amerikanerne har skelet stærkt til de danske regler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg talte for nylig med en medarbejder i den amerikanske økologi-organisation OTA, der sagde, at Danmark har gode muligheder for at få indflydelse på, hvordan ækvivalensreglerne skal se ud. Det bør ske hurtigst muligt. Problemet er, at administrationens topfolk endnu ikke er på plads på grund af valget, siger Jørgen Møllegaard.

- Vi vil hurtigst muligt tage kontakt til de amerikanske myndigheder med henblik på en ækvivalensaftale, siger udviklingsdirektør Flemming Duus Mathiesen, Direktoratet for FødevareErhverv.

Detailhandel dyrker økologien

Den amerikanske detailhandel har fået øjnene op for væksten i salget af økologiske fødevarer. Den førende kæde er Whole Foods-Fresh Fields, der har skabt hele sin eksistens på grundlag af økologiske fødevarer. Kæden har nu 117 forretninger og en årsomsætning på 15 mia. kr.

Nu er økologien også på vej ud i den øvrige detailhandel. USA"s største kæde, Kroger, vil i år indrette en økologiafdeling i 200 af sine 2.000 supermarkeder.

Detailhandlen importerer ikke selv, så det er nødvendigt at finde en importør og en distributør, der kan vare varetage en række funktioner over for detailhandlen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er vigtigt, at man er omhyggelig med at vælge en rigtig repræsentant. Det er noget, som alt for mange forsømmer.

- En typisk fejl er, at man accepterer en distributørs krav om eneforhandling.

- Men USA er så stort, at de færreste distributører kan være landsdækkende. Vælger man at gå ind på både øst- og vestkysten, hvor der er flest købedygtige forbrugere, bør man have en distributør begge steder, siger Jørgen Møllegaard.

Canada er også interessant

- Canada har 31 mio. købedygtige og kritiske forbrugere, siger ambassadør Svend Roed Nielsen fra den danske ambassade i Ottawa.

- Det kan være en god idé at starte med Canada, fordi landet er orienteret mod Europa både lovgivningsmæssigt og mentalitetsmæssigt..

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De mest interessante områder er Toronto og Montreal med henholdsvis 4,7 og 3,4 mio. indbyggere. I Canada kan der opnås merpriser på 20-300 pct. på økologiske produkter.

- Standardvarerne sælges til de mindste merpriser, siger Svend Roed Nielsen og fortsætter:

- Det er lidt kedeligt at være økologisk forbruger i Canada i øjeblikket, fordi sortimentet er så smalt. Der er behov for udvidelser.

Især økologiske kød er der stor mangel på i Canada. Også osteprodukter er en oplagt mulighed, selv om eksport af ost er underlagt toldkvoter. Eksport af økologiske oste vil derfor medføre en mindre eksport af almindelige oste.

I modsætning til USA har Canada endnu ingen certificerings-ordning for økologi-varer, hvoraf en stor del importeres fra USA. Der er kun en vejledende standard, der formentlig på et tidspunkt bliver til lov.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Manglen på entydige regler har medført, at der er opstået en række forskellige økologi-mærker, der enten er udformet af private organisationer eller af detailhandlen. Der er en vis forvirring blandt forbrugerne, siger Svend Roed Nielsen.

Dansk fællesstand på Fancy Food

På Fancy Food får Danmark en fællesstand på 100 m². Den bliver indrettet med et fællesareal med stole og kaffemaskine etc., så de enkelte udstillere ikke skal bruge deres egen plads på dét.

LAU Udstilling & Promotion står for at koordinere de danske udstilleres indsats på standen i New York. Lau står også for at søge tilskud til den danske deltagelse. Wagn Olsen er projektleder på de danske virksomheders stand på Fancy Food.

Den danske fællesstand har et budget på 870.000 kr. Direktoratet for FødevareErhverv yder 50 pct. tilskud, så deltagerne betaler kun halv pris for at deltage. Desuden kan der opnås 50 pct. tilskud til rejse og ophold, produktion af plancher, forberedelsestid, leje af køle/fryseelementer samt beplantning.

Fancy Food har 2.000 udstillere, hvoraf 33 pct. er internationale. Den besøges af 26.000 indkøbere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sidste frist for tilmelding til udstillingen er 7. februar.