Abonnementsartikel

Med et årligt budget på 476 mio. kr. i SAPARD-programmet er der gode udsigter for eksport af danske landbrugsmaskiner til de tre baltiske lande

I de senere år har det været vanskeligt at gennemføre eksport af landbrugsmaskiner og udstyr til fødevaresektoren til landene, som står på spring for at komme med i EU-fællesskabet. Købelysten har nok været tilstede, men der har ingen økonomiske midler været at købe ind for.

Med det såkaldte SAPARD-program er der imidlertid åbnet op for, at 10 lande får den økonomiske håndsrækning, der skal til for at finansiere projekter, som kan løfte landbruget og fødevaresektoren inden et eventuelt EU-medlemskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Årligt drejer det sig om næsten fire milliarder danske kroner, som EU stiller til rådighed for landene. Af disse midler er de 476 mio. kr. til rådighed for de tre baltiske lande – Estland, Letland, og Litauen.

Fordelingen mellem disse lande er:

Programmet kører frem til og med 2006.

Kunden søger selv

Ansøgninger og projektforslag skal komme fra lokale virksomheder, landmænd eller organisationer. Det er et lokalt agentur, der på basis af ansøgningerne bevilger midlerne fra programmet. Der er altså ikke bundet et tungt, lokalt bureaukrati eller et tilsvarende EU-bureaukrati op på SAPARD-programmet.

- Men det kan være svært at finde ud af, præcis hvordan ansøgningerne skal udfyldes og hvor, de skal afleveres, forklarer Bo E. Nyhus fra det århusianske firma Munk, Andersen & Feilberg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette firma har specialiseret sig i at hjælpe danske virksomheder i gang i en række østeuropæiske lande plus tidligere Sovjetstater.

Med støtte fra Danmarks Eksportråd gennemfører firmaet en eksportprojekt, som skal hjælpe danske firmaer inden for landbrugsmaskiner og udstyr til fødevaresektoren med at udnytte de kommercielle muligheder, der ligger i SAPARD-programmet.

De rigtige kanaler

Virksomhederne, der ønsker at benytte projektet, skal selv betale op til 25.000 kr., og det har 14 virksomheder allerede valgt at gøre.

- Vi kan være virksomhederne behjælpelige med at få de rette kontakter og med at udfylde ansøgningerne, efter de har fået kontakt til en lokal kunde, siger Bo E. Nyhus.

Som en del af projektpakken til de deltagende danske virksomheder følger også analyser af markederne i de tre lande udarbejdet af Munk, Andersen & Feilberg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil også rådgive og praktisk assistere virksomhederne i deres opdyrkning af mulighederne i de baltiske lande, forklarer Bo E. Nyhus.

Hertil kommer præsentation af virksomhederne på lokale messer, omtale i lokale fagblade og bearbejdning af væsentlige spillere inden for brancheområdet.

Siden hen er det muligt at udbygge kontakterne til væsentlige kunder i Baltikum ved at invitere dem på virksomhedsbesøg i Danmark.

- Med disse tiltag forventer vi, at det er muligt for de deltagende virksomheder at udnytte de kommercielle muligheder, der ligger i SAPARD-programmet, siger Bo E. Nyhus.