Abonnementsartikel

Ergopilot er navnet på Renaults guldmedaljebedømte SIMA-nyhed, der sætter traktorførere i stand til at styre redskaber med en enkelt hånd

Renault lancerede på SIMA en universal kontrolenhed til sine traktorer, så alle computerstyrede redskaber, der bygger på den såkaldte CAN bus-standard kan styres via en skærm og et enkelt joystick i traktorens førerkabine. Joysticket har op til 11 funktioner.

Ergopiloten kan konfigureres og er kompatibel med enhver redskabscomputer, der anvender CAN bus-standarden, men da nyheden blev lanceret på SIMA, var det kun producenterne SMA og Faucheux, der kunne levere redskaber til Ergopiloten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og i første omgang lanceres systemet til Renaults Ergos-traktorer.

Ergopiloten giver traktorføreren mulighed for at vælge redskab på skærmen og joystickets funktioner tilpasses automatisk til det pågældende redskab. Men systemet formår også automatisk at genkende det tilsluttede redskab.

Der foregår desuden en udveksling af data begge veje mellem traktor og redskab, hvilket sikrer den overordnede styring.

Personlige indstillinger

Renault fremhæver fire hovedfunktioner ved programmerings- og kontrolenhedens skærm.

For det første kan der vælges redskab, for det andet kan redskabet indstilles og for det tredje vises knappernes funktioner på skærmen, så det er muligt at indstille Ergopiloten til den enkelte fører og desuden lagre indstillingerne, så der spares tid ved førerskift. Endelig kan traktorens data aflæses på skærmen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Traktorføreren får med Ergopiloten hjælp til at køre med de enkelte redskaber. På skærmen kan føreren aflæse instruktionerne for redskabet, og han kan se hvordan joysticket ved sædets armlæn skal betjenes. Og han kan simulere kørsel med redskabet, så han bliver fortrolig med styringen inden han begynder arbejdet.

Joysticket følger med sædet, så det hele tiden er optimalt placeret i forhold til føreren.

Redskaber tilsluttes via kabelstik udenfor kabinen, og dermed er kabinen fortsat tæt.

Opgradering

Ergopilot bygger på åbne standarder, så alle redskabsproducenter kan udvikle redskaber, der kan tilsluttes.

Renault lægger også vægt på, at systemet kan opgraderes i takt med forbedringer af redskaber og deres computere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere priser

Renault lancerede også systemet Tractosat på SIMA, og det indbragte en sølvmedalje. Desuden var der hædrende omtale af selskabets affjedrede frontaksel.

Tractosat er et GPS-baseret styresystem, som i den nuværende udformning guider føreren i marken. Men det er hensigten at viderudvikle systemet, så alle arbejdsrutiner kan lagres og gentages med centimeter-præcision. Eksempelvis er det meningen, at alle manøvrer i forageren skal kunne foretages automatisk, så traktorføreren får større komfort og samtidig kan flytte sit fokus til at overvåge at redskaberne arbejder optimalt.