Med en dagsproduktion på godt fyrre traktorer hørere Steyr-fabrikken i den lille østrigske by St. Valentin til blandt de mindre producenter af traktorer.

Steyr-Daimler-Puch AG blev grundlagt i 1915 og har siden 1947 være involveret i udvikling, produktion og salg af materiel til landbruget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 1996 blev Case Corporation hovedaktionær i Steyr, og fra 1998 og frem til november 1999 var firmaet 100 pct. ejet af Case.

Efter sammensmeltningen af Case Corporation og New Holland i november 1999 blev Steyr et 100 pct. ejet datterselskab af CNH.

Foruden at være markedsledende på det østrigske hjemmemarked, har Steyr traditionelt stået stærkt på de syd – og mellemeuropæiske markeder.

- Med dannelsen af CNH og med beslutningen om at videreføre Steyr, som det mærke i CNH gruppen, der primært henvender sig til det mere krævende segment i markedet, åbner der sig muligheder for nye markeder.

- Vi ser store muligheder i den nordlige del af Europa, og her tænker jeg først og fremmest på Skandinavien og U.K. Men også det hastigt voksende marked i øst ser interessant ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Umiddelbart vurderer vi, at 20 pct. af traktormarkedet i Europa ligger til højteknologiske traktorer som Steyr CVT, forklarer ingeniør Friedrich Wirleitner, Steyr.

Udviklede egen transmission

Mange komponenter til Steyr-traktorerne kommer fra diverse underleverandører. Eksempelvis kommer kabinens hovedramme fra Frankrig og motorerne fra Perkins og Sisu.

Tilbage i begyndelsen af halvfemserne startede Steyr på at udvikle en trinløs transmission. Siden 1995 er der kørt tests i marken, og i alt er det blevet til over 50.000 testtimer i marken og på landevejene.

Steyr færdiggjorde udviklingen af den sofistikerede transmission og solgte herefter konceptet til ZF.

ZF leverer derfor i dag den transmission, der blev opfundet af Steyr til Steyr. På trods af at ZF købte rettighederne til den færdige transmission af Steyr, fortsatte de udviklingen af deres egen trinløse transmission og er nu så langt fremme, at den i løbet af kort tid forventes introduceret i mindst et par traktormærker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trinløs og alligevel med trin

At kalde transmissionen fra Steyr for trinløs er teknisk set forkert, idet den faktisk indeholder ikke mindre end fire trin.

Som fører registrerer man blot ikke trinene, idet de skiftes af styresystemet S-tronic, og på en sådan måde, at det overhovedet ikke bemærkes af føreren.

Traktoren køres ved hjælp af en kørepedal, et håndtag under rattet og trykknapper på multifunktionshåndtaget. Når føreren træder på pedalen for at køre fremad, registrerer S-tronic med hvilken beslutsomhed og med hvilken kraft, der trædes på kørepedalen.

Herefter sender systemet signaler til henholdsvis motoren om at give gas og transmission om at geare op. Hvor meget gas der gives, og hvor hurtigt der geares op, afhænger af mange forskellige faktorer - herunder traktorens belastning.

Hvis ikke andet er valgt, er systemet programmeret sådan, at traktoren altid vil forsøge at udføre en given opgave med færrest mulige omdrejninger på motoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Motorens maksimale moment og laveste specifikke brændstofforbrug ligger ved cirka 1.600 motoromdrejninger. Det udnytter S-tronic og sparer derved brændstof og nedsætter slitagen på motoren.

- Når belastningen stiger, og traktoren presses, skifter S-tronic fra at vælge det økonomisk optimale til at gå efter rå kraft, og udnytter at motorens maksimale effekt ligger ved 2.200 omdrejninger, forklarer chefen for Steyrs træningscenter, Christian Hubert.

Høj effektivitet

Ved at anvende fire trin i transmissionen har Steyr kunnet optimerer forholdet imellem den hydrauliske og mekaniske overførte kraft. I praksis betyder det, at minimum halvdelen af kraften overføres mekanisk, og at der er mulighed for at anvende et forholdsvis beskedent hydraulisk kredsløb.

- Desto længere olien skal pumpes, desto større tab vil der opstå. Derfor har vi på CVT"en sammenbygget hydraulik-pumpen og -motoren til en enhed og dermed undgået lange rør og slangeforbindelser imellem de to komponenter.

- De fire trin skiftes på hundrededele at et sekund ved hjælp af klokoblinger. I forhold til andre koblingstyper har klokoblingerne den fordel, at de har et meget lille friktionstab. Alt i alt betyder det, at transmissionen har en effektivitet, der på intet tidspunkt kommer under 80 procent, siger Christian Hubert.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hele transmissionen er samlet som en enhed og monteret på højre side af transmissionshuset. Ved eventuel udskiftning af transmissionen er det kun nødvendig at afmontere højre baghjul, for at komme ind til de 18 bolte, der holder enheden på plads.

Ifølge Steyr kan to mand udskifte transmissionen på under fire timer.

Fantastisk kontrol

En anden fordel ved den nye transmission er den aktive stopkontrol. Med en Steyr CVT 170 efterspændt en trailer lastet med 18 tons, fik MaskinBladet systemet demonstreret på vej op ad en stejl østrigsk bakke.

Halvvejs oppe flyttede instruktøren pludselig foden væk fra kørepedalen og slap rattet. En situation der ville have været fatalt på de fleste andre traktorer men ikke på CVT.

Transmissionen bremser ganske enkelt traktoren, og i tomgang holder den vogntoget urokkelig fast. Når føreren igen ønsker at køre træder han blot igen på kørepedalen, og traktoren sætter sig stille og rolig i bevægelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter 30 sekunders stilstand indkobler systemet automatisk en mekanisk parkeringsbremse, og transmissionen går på neutral. For at udløse den mekaniske parkeringsbremse, skal føreren blot vælge kørselsretning med håndtaget under rattet. Foto CVT 62 alternativ CVT 67 ( kører mod højre, 67 mod venstre)

Tre modeller og 12 forhandlere

Ud af Steyr-fabrikkens dagsproduktionen på 42 traktorer er de 10 traktorer med den nye type transmission.

I Danmark vil Steyr CVT blive markedsført i tre modeller fra 130 – 170 heste. Kunderne kan vælge imellem to udstyrsvarianter, og på den største model vil affjedret foraksel være standardudstyr. Et udstyr der på linje med affjedret kabine og frontlift også kan bestilles på de mindre modeller.

I alt 12 af de eksisterende New Holland-forhandlere vil i fremtiden også kunne tilbyde de rødhvide traktorer fra Steyr.

- De 12 forhandlere er med deres udsalgssteder og underforhandlere geografisk fordelt, så de dækker hele landet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Steyr er et unikt produkt, der henvender sig til et begrænset segment i markedet. Derfor satser vi på relativt få forhandlere, der kan være eksperter inden for dette segment, siger Christian Devantier, New Holland Danmark