Abonnementsartikel

I USA og England er minigrøntsager et hit, mens de så småt er på vej herhjemme

En miniagurk lige til at putte i madkassen er blevet populær blandt danske skolebørn, selvom udbredelsen af miniature-grøntsager endnu er begrænset i Danmark. I USA og England er minigrøntsager et stort hit. Det skriver Berlingske Tidende.

Skoleagurken er stadig en nichekultur og dyrere end almindelige agurker. Og selvom den lille agurk er populær hos mange børnefamilier, kan den endnu ikke findes på hylderne i supermarkedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den danske forbruger er generelt ikke villig til at betale for at få bedre kvalitet. Men dagligvarehandlen er lige så konservativ og markedsfører ikke produkter som for eksempel gulerødder på smag og sort. Derfor har forbrugerne heller ikke meget at vælge imellem, når de køber grøntsager, siger Kristian Thorup-Kristensen, forskningsleder i Danmarks Jordbrugsforskning til Berlingske Tidende.

Vi vil dog komme til at se mere til minigrøntsager fremover, mener både Statens Jordbrugsforskning og frøfirmaet Dæhnfeldt, som har udviklet den nye miniagurk.

- Forbrugerne vil have friske råvarer. I udlandet er minigrøntsager meget udbredt, for eksempel er minikål et stort hit i England. Miniaturegrøntsager som mini-blomkål er perfekt til de mange små hustande, hvor man ikke kan nå at bruge et kålhoved på to kilo. I stedet køber man en mini-udgave på 200-300 gram, siger Hans Henrik Kampmann, udviklingschef i Dæhnfeldt.