Abonnementsartikel

Uden føreren overhovedet behøver at tænke på det eller bekymre sig om det, sørger den elektroniske styring af motor og transmission i Case IH CVX for, at traktoren kommer igennem de vanskeligste områder i marken og samtidig udfører arbejdet på den mest økonomiske måde

Med introduktionen af CVX modellerne med den sofistikerede, trinløse transmission bevæger Case IH sig ind på et markedsområde, som hidtil har været domineret af et enkelt traktormærke.

CVX modellerne produceres på den CNH ejede fabrik Steyr nær byen St. Valentin i Østrig. Fabrikken fungerer først og fremmest som udviklingscenter og samlefabrik. De forskellige komponenter tilføres fabrikken - dels fra underleverandører og dels fra andre CNH ejede fabrikker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Eksempelvis leveres den trinløse transmission af ZF fabrikken, mens den finske koncern Sisu står for leverancerne af motorer til CVX-modellerne.

Fire størrelser

Case IH CVX produceres i fire størrelser fra 120 til 170 hestekræfter. Vi drog i marken med den næstmindste model på 130 heste og en firefuret Kuhn vendeplov for at se nærmere på traktoren og afprøve mulighederne i den nye transmission.

CVX 130 drives af en 6,6 liters vandkølet Sisiu dieselmotor med elektronisk styret brændstofpumpe.

Helhedsindtryk

Den østrigske traktor virker gedigen og efterlader et positivt indtryk. Der er kræset for detaljerne, og man føler sig hurtigt hjemme på traktoren.

Den altoverskyggende oplevelse var dog den trinløse transmission, der sender CVX"en ind i en lille eksklusiv gruppe af traktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er ganske enkelt en verden til forskel på de kendte power-shift transmissioner og den, som findes i CVX. Her ændres der hastighed fra 0 – 40 km/t. uden, at føreren registrerer et eneste gearskifte. Ud over at være komfortabel giver den nye transmission nye muligheder for forøget produktivitet og reduktion i udgiften til brændstof.

Betjeningen af den nye type transmission er logisk opbygget og falder let. Der skal ikke foretages indviklede programmeringer, idet hele betjeningen foretages med hastighedspedalen, (minder om speederen i en traditionel traktor) og med tre knapper på multikontrolhåndtaget, der er integreret i sædets højre armlæn.

Gear erstattet af hastighed

Med en CVX i marken mister landmanden muligheden for at give den nye medhjælper besked på at pløje i syvende gear med 1.850 omdrejninger på motoren.

Der findes ganske enkelt ingen faste gear i traktoren, og derfor bliver landmanden nødt til at fortælle medhjælperen, at han skal pløje med otte km/t. og ikke fortælle hvilket gear, han skal vælge.

Ude i marken indkoder medhjælperen blot den valgte hastighed på traktorens fartholder (cruise kontrol), og herefter sørger automatikken for resten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En af de marker, der blev pløjet under testen, havde forholdsvis svær jord i den ene ende og lettere jord i den anden ende.

På den del af marken, hvor jorden var let, gik traktoren med otte km/t og kun 1.600 o/min på motoren. I modsatte ende af marken, hvor jorden var svær, gik traktoren ligeledes otte km/t men nu med godt 2.200 o/min på motoren.

Op over marken har automatikken løbende registreret behovet for trækkraft og sammenholdt det med motorens belastning. Efterhånden, som pløjeforholdene blev vanskeligere og kravet til trækkraft dermed større, ændrer automatikken ganske langsomt på udvekslingen i transmissionen og på omdrejningerne på motoren.

På den måde forsøger transmissionen altid at udføre en given arbejdsopgave med lavest mulige forbrug af brændstof. Netop omkring 1.600 o/min. har Sisu motoren det laveste brændstofforbrug og det højest moment. Uanset, om det er i marken eller ved transportopgaver, vil automatikken søge mod lavest mulige omdrejninger på motoren. Det indebærer også, at der kan køres transport med 40 km/t og kun små 1.600 omdrejninger på motoren.

Kombination af teknik og hydraulik

CVX"ens transmission bygger på en teknik, hvor kraften fra motoren overføres til hjulene i en kombination af mekanisk og hydrostatisk kraftoverførsel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den mere tekniske beskrivelse af, hvordan systemet virker, er for indviklet at beskrive med nogle få ord. Men en del af hemmeligheden består i, at kraften overføres igennem et sæt planethjul, hvor ringhjulets hastighed styres af en hydraulikpumpe.

Transmissionen rummer tillige fire gruppegear, der indkobles ved hjælp af klokoblinger. Skiftet imellem de forskellige gruppegear foretages af transmissionens kontrolenhed og registreres overhovedet ikke af føreren. På trods af, at accelerationen fra 0 – 40 km/t sker igennem fire forskellige gruppegear, opleves det af føreren som en konstant og ubrudt hastighedsforøgelse.

Kørselsretning vælges enten med håndtaget under rattet eller på multikontrolhåndtaget. Retningsskiftet foregår blødt og behageligt.

Automatisk parkeringsbremse

Transmissionen indeholder tillige det, som Case IH kalder aktiv stop kontrol. Når føreren flytter foden fra hastighedspedalen eller slår cruise kontrollen fra, aktiveres systemet og bringer sikkert traktoren til standsning. Med motoren i tomgang kan systemet fastholde traktoren og en stor trailer på selv meget stejle bakker, uden at føreren hverken behøver at aktivere fod- eller håndbremsen.

Traktoren kan umiddelbart igen sættes i gang ved blot at træde på hastighedspedalen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En mekanisk parkeringslås aktiveres automatisk, når traktoren holder stille i mere end 30 sekunder, hvis føreren forlader sædet, eller låsen aktiveres med kontakten i instrumentpanelet.

Låsen frakobles automatisk, når der vælges kørselsretning med håndtaget under rattet.

Elektrisk betjening af olieudtag

Som standard er CVX udstyret med fire dobbeltvirkende olieudtag. Alle ventiler betjenes elektronisk fra armlænskonsollen og har elektronisk flowkontrol fra 0 – 80 l/minut.

Et af udtagene har desuden tidsindstilling imellem 0 og 15 sekunder, hvilket er ideelt, når ventilen anvendes til vending af ploven. Vendetiden indkodes, og herefter er det blot et tryk på kontakten, og ploven vendes.

To af ventilerne krydsbetjenes med et joystick, hvilket gør dem velegnet til betjening af frontlæsser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den variable hydraulikpumpe kan maksimalt yde 115 l/min. Pumpens tryk og mængde afhænger af forbruget i de respektive kredsløb.

Liften opgives til at have en kapacitet på over syv tons i hele vandringen og små ti tons i toppen.

Liftbetjeningen er elektronisk og fungerer upåklageligt. Drejekontakten for indstilling af redskabets arbejdsdybde har endog en meget praktisk underskive, som gør det let at finde tilbage til grundindstillingen, hvis det i en periode har været nødvendig at pløje lidt dybere.

Desuden kan liften betjenes på begge bagskærme samt på en kontakt i betjeningspanelet. Hvis kontakten skal have den tiltænkte funktion, nemlig at blive anvendt når redskaber tilkobles, burde den rykkes længere tilbage i kabinen, idet den er vanskelig at nå, når kroppen drejes for at se bagud.

Liften har automatiske stabilisatorer i begge sider. Når redskabet løftes, fastlåser de effektivt redskabet og giver sammen med liftaffjedringen en sikker transport af ophængte redskaber på offentlig vej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flot kabine

Kabinen er en af de få komponenter, fabrikken i Østrig selv producerer. Trinene op i kabinen er skridsikre, og en afskærmning ind mod baghjulene forhindrer, at trinene fyldes med skidt og møg.

Lige så snart døren ind i kabinen åbnes, giver en indbygget lampe et behageligt lys ned over trinene. Det gør det sikkert og let for føreren at finde ind i kabinen selv i mørke.

Kabinen har fuldstændig plant gulv, og de fleste kontakter og betjeningsgreb er flot arrangeret i højre armlæn og i et panel til højre for føreren.

Sædet giver en god støtte og kan justeres på alle tænkelige måder. Udsynet er generelt godt, dog kan høje personer have problemer med at se langt og eksempelvis se høje trafiklys.

Instrumenteringen er en blanding af analoge og digitale instrumenter. De er lette at overskue og giver de fornødne informationer. + 2