Abonnementsartikel

Forbrugerne har sat dansk kalvekød på menuen, og fremtiden peger mod et større forbrug, mener fynsk kalveproducent

På trods af, at Ministermærket er dødt, og at alvorlige sygdomme som BSE og M&K har hærget kvægbesætninger såvel nationalt som internationalt, har forbrugerne stadig tillid til dansk kalvekød og lægger det i indkøbsvognen, specielt når de laver indkøb til weekend og højtider.

- Økonomisk set har de seneste par år været middelmådige og absolut ikke holdbare i længden. Men jeg mener, at vi nu står på den rigtige side af problemerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sygdommene ser heldigvis ud til at være på retur, og forbrugernes tillid til okse- og kalvekødet er ved at blive genoprettet, siger Bo Kær Pedersen, der er kalveproducent på Nordfyn.

Han er dog klar over, at kampen langt fra er slut, og at der fortsat skal bruges kræfter på at informere forbrugerne om dansk kalvekød.

Opfylder forbrugerens krav

Forbrugerne efterspørger til stadighed fødevarer med et lavere indhold af fedt, og som er hurtige at tilberede.

- Kalvekødet opfylder til fulde disse krav, og i modsætning til den hollandske produktion har vi her i landet en produktion, vi kan være bekendt og stolte af.

- Råvaren er et naturgivent produkt, der strømmer ud af de danske malkekøer i en lind strøm. Vi kan give disse dyr en forsvarlig og anstændig opvækst, og samtidig kan vi producere et unikt produkt, der både er magert og har smag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi skal være klar til omstilling og lade os vejlede mere af forbrugeren end af politisk styring og tilskudsjagt, mener Bo Kær Pedersen.

- Dansk landbrug havde i en lang årrække et godt marked for kalvekød i Italien. Men med indførelsen af EU´s støtteordninger blev det pludselig mere fordelagtig at producere store kalve til intervention frem for at passe det italienske marked.

- Da ordningen efterfølgende blev lavet om, havde vi mistet markedet i Italien og stod uden afsætning for vore kalve, mindes Bo Kær Pedersen

Sat mellem to stole

Med indførelsen af Agenda 2000 var produktionen af dansk kalvekød igen ved at ryge ud i et politisk tomrum, idet kalve slagtet imellem syv og otte måneder ikke kunne opnå støtte efter hverken den ene eller anden model.

- De danske politikere sov simpelthen i timen, da afgørelsen faldt, og med et slag blev tæppet trukket væk under produktion af Dansk Kalv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er glad for, at slagterier og detailhandlen regerede hurtigt og justerede afgangsvægten på Dansk Kalv, så der blev mulighed for at opnå en kompensation til en del af disse dyr.

- Jeg må nok indrømme, at justeringen sandsynligvis er skyld i, at vi i dag stadig har en mærkevare som kalvekød på markedet.

- Alternativet havde været, at en stor del af disse dyr havde endt deres dage i Holland eller var blevet slagtet som ungtyre med langt større subsidier og en mindre markedsmæssig værdi, siger Bo Kær Pedersen.

Supermarkeder i front

Bo Kær Pedersen leverer selv en stor del af sin produktion til Dansk Supermarked, og han er ikke i tvivl om, at de store kæders satsning på dansk kvalitetskød er et led i en større plan, som går ud på at tiltrække kvalitetsbevidste kunder, der også lægger penge i andre dele af butikken

- Jeg ser det ikke som noget problem, at kødet bruges på den måde. Det giver mulighed for, at en større kundekreds får kendskab til dansk kalvekød og de kvaliteter, der ligger i det.

- Med de tilbagemeldinger, som jeg får, og som min kone, der arbejder i Odense, får, er jeg ikke så bange for, at kunderne falder fra, også selv om prisen skulle stige med et par kroner. For forbrugeren er det den samlede oplevelse der betyder noget. Heri indgår prisen selvfølgelig som et parameter, men oplevelsen som smag og spisekvalitet betyder mindst lige så meget, slutter Bo Kær Pedersen.