Abonnementsartikel

New Holland tilbyder nu topmodellen i TM-serien med udstyr, der giver traktoren større produktivitet

For at kunne skelne den nye udstyrsmodel fra TM 165standardmodellen har den nye model fået tilnavnet Ultra.

For effektivt at kunne overføre motorens 160 hestekræfter som trækkraft på hjulene er Ultra modellen ekviperet med bagdæk i størrelsen 580/70 R42 og fordæk i størrelsen 480/70R42.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det længere fodaftryk fra 42-tommer hjulet forøger antallet af dækklodser, der er i kontakt med jorden, og da den større diameter samtidig giver en større anlægsflade imellem dæk og fælg, minimerer det risikoen for, at dækket skrider på fælgen, forklarer Christian Devantier, New Holland.

Bagakslen er ligeledes ændret i forhold til standardmodellen og ligner nu den type, som New Holland anvender på 70-serie traktorerne. Fælgene er fuldsvejsede, og sporvidden justeres ved at forskyde fælgen på den kraftige bagaksel.

Ultra anvender en 17 x 6 Power Command transmission med auto mark og vejfunktion, der automatisk vælger gear i forhold til belastning, hastighed og motoromdrejninger.

To typer foraksel

Ultra modellen kan leveres med to typer foraksel. Enten SuperSteer akslen, der giver traktoren en meget lille vendediameter selv med de store 30 tommer fordæk eller den affjedrede Terraglide foraksel.

Affjedringen giver optimal dækkontakt med underlaget og sikrer dermed maksimal trækkraft på forhjulene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den affjedrede foraksel er tillige forsynet med separate skivebremser og opfylder dermed blandt andet de tyske krav til traktorer, som har tilladelse til at køre 50 km/t.

For at få fuld effekt af de større dæk er traktoren forsynet med hjulvægte på bagakslen og fuld besat med frontvægte. Det svarer til en vægtforøgelse på et lille tons i forhold til en standart TM.

Som standard leveres Ultra-modellen med Comfort Ride kabineaffjedring og aircondition.

Ny motorer fra Iveco

Det engelske fagblad Profi skriver i sin seneste udgave, at Iveco introducerer en ny motorserie, NEF, i det kommende efterår. Det er 3-, 4- og 6-cylindrede motorer, som yder fra 40 til 278 hestekræfter, udviklet til New Holland.

Muligvis vil de samme motorer ifølge Profi blive brugt til Case IH traktorerne under navnet Cummins.