Abonnementsartikel

Unilevers overskud faldt med 36 pct. i andet kvartal på grund af stigende omkostninger efter opkøb

Fødevaregiganten Unilevers regnskabstal for andet kvartal viste et fald i overskuddet på 36 pct. Faldet forklares med stigende omkostninger på grund af sidste års opkøb af virksomhederne Bestfoods, Ben & Jerry"s og SlimFast.

Overskuddet efter skat eksklusiv ekstraordinære indtægter og goodwill faldt fra 768 mio. euro til 491 mio. euro, mens omsætningen for virksomhedens 400 mest solgte mærkevarer steg med 5,1 pct.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Takket være opkøb nåede Unilever op på at omsætte for 13,7 mia. euro.

Unilever er i gang med at rense ud i antallet af mærkevarer for at minimere omkostningerne. 971 mærkenavne er forsvundet fra produktsortimentet, og målet er at være nede på i alt 380-400 mærker i 2004.

- Unilever ser ud til at være på rette vej, men kun med de 400 top-varemærker, siger Henk Grootveld, aktieanalytiker hos Robevo NV til Bloomberg.

Reaktionen på regnskabstallene faldt prompte, da Unilevers aktiekurs faldt 1,1 pct. på børsen i Amsterdam. Det til trods for at koncernen ikke har ændret på indtjeningsmålet for hele året som følge af de netop offentliggjorte regnskabstal.